شنبه 16 تیر 1403 00:00:00

اصلاح و توسعه 37 کیلومتر شبکه آبرسانی شهرستان ملایر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر از اصلاح و توسعه 37 کیلومتر شبکه آبرسانی در این شهرستان خبر داد و گفت: 26 کیلومتر از شبکه آبرسانی در بخش روستایی و 11 کیلومتر در بخش شهری اصلاح و توسعه یافته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان؛ رسول روبخش در دیدار با اصحاب رسانه پیرامون اقدامات شرکت آب و فاضلاب در این شهرستان، اظهار کرد: رفع مشکل کم آبی روستای منگاوی و حفر و تجهیز یک حلقه چاه دستی، نصب تجهیزات برق خورشیدی و اجرای 1560 متر خط فشار متوسط برق، رفع مشکل کم آبی روستای الفاوت با حفر و تجهیز یک حلقه چاه دستی،  رفع مشکل کم آبی روستای کمری با حفر و تجهیز یک حلقه چاه دستی، اجرای 300 متر خط انتقال فولادی و اجرای 300 متر خط برق فشار متوسط، رفع مشکل بی آبی روستای موسی خان بلاغی با تجهیز و کف شکنی یک حلقه چاه و رفع مشکل کم آبی شهر اسلام شهر آق گل با حفر و تجهیز یک حلقه چاه، اجرای 400 متر خط انتقال و  اجرای 400 متر خط فشار متوسط برق، انجام شده است.

روبخش با اشاره به آبرسانی به روستای سیا چقا با احداث مخزن 100 متر مکعبی و اجرای 1400 متر خطوط انتقال، تصریح کرد:  اصلاح و توسعه شبکه و انشعابات و خطوط انتقال آب در سطح شهرستان به میزان 26.5 کیلومتر، احداث مخزن 300 متر مکعبی روستای مالیچه با استفاده از ظرفیت خیرین شهرستان، توسعه شبکه فاضلاب در سطح شهر ملایر به میزان 8.2 کیلومتر و واگذاری انشعاب به بیش از 2400 واحد،  رفع معضل چند ساله تجمیع آب های سطحی در ورودی روستای حاجی آباد با اجرای 250 متر شبکه فاضلاب و خرید و نصب  سه دستگاه پمپ هواده به همراه تجهیزات و متعلقات از سایر اقدامات ما در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه کل مشترکین آب شهرستان ملایر  بالغ بر 107 هزار فقره است، ادامه داد: بیش از 27 هزار فقره نیز مشترک فاضلاب در این شهرستان وجود دارد. شهرستان ملایر در مجموع دارای 206 روستا با جمعیت 96373 نفر شامل 30338 خانوار است که از این تعداد، 138 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و به صورت کامل خدمت رسانی می‌شوند و  ما آمادگی کامل برای آبرسانی به سایر روستاها را داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر دررابطه با روش تأمین آب شرب این شهرستان، توضیح داد: آب شرب شهرستان ملایر از طریق 160  چاه فعال، 18چشمه، سه قنات و همچنین سد کلان، تأمین می‌شود همچنین شهرستان ملایر دارای 13  مخزن ذخیره آب  در بخش شهری به حجم56800 متر مکعب و  148 مخزن زمینی و هوایی به حجم 23015 متر مکعب دربخش روستایی است.

روبخش با اشاره به طول شبکه آب و فاضلاب این شهرستان، بیان کرد: شهرستان ملایر دارای حدود 1500 کیلومتر شبکه آبرسانی و خط انتقال بوده که 477 کیلومتر از شبکه آبرسانی و 57 کیلومتر خط انتقال آب در بخش شهری و همچنین 574 کیلومتر از شبکه توزیع و 363 کیلومتر خط انتقال آب در بخش روستایی است و شهر ملایر نیز 143 کیلومتر شبکه و خط انتقال جمع آوری فاضلاب دارد. توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب در سال گذشته 8.2 کیلومتر بوده و برآورد توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب در سال جاری 7.7 کیلومتر با ارزش ریالی 10 میلیارد تومان است که در صورت تخصیص ماده 56 این مقدار افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هدررفت آب در این شهرستان 25 درصد است، گفت: مجموع اصلاح و توسعه شرکت در سال گذشته 37 کیلومتر بوده که 26 کیلومتر آن در بخش روستایی و 11 کیلومتر در بخش شهری بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر با بیان اینکه  9 هزار کنتور خراب در کل شهرستان وجود دارد که5600 کنتور مربوط به بخش روستایی و 3400 کنتور مربوط به بخش شهری بوده و در سال گذشته 1382  کنتور در 1402 تعویض شده  که 1120 فقره در بخش شهری و 262 فقره در بخش روستایی بوده همچنین  برآورد تعویض کنتور خراب در سال جاری حدود سه هزار فقره است.

روبخش در رابطه با برنامه آبرسانی به روستاهای شهرستان در سال جاری، اظهار کرد:  حفر 6 حلقه چاه، تجهیز 8 حلقه چاه و ساخت یا تعمیر 5 مخزن روستایی در شهرستان ملایر، برنامه ریزی شده است.

وی در پایان، پیرامون چالش های پیش رو در شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر، توضیح داد: تنش‌های اجتماعی حاصل از کاهش آبدهی چاه‌ها و عدم تناسب سطح مطالبات مردمی با امکانات مالی و پتانسیل‌های آبی، عدم تناسب اعتبارات تخصیصی با سطح مطالبات مردمی از یک طرف و برخوردهای سخت‌گیرانه دستگاه های نظارتی ازسوی دیگر، عدم تخصیص به موقع اعتبارات به ویژه اعتبارات مربوط به بخش نگهداری و تعمیرات و انصراف پیمانکاران از ادامه همکاری، نبود فضای مناسب جهت حفر چاه‌های جدید به دلیل وجود چاه‌های کشاورزی و لزوم رعایت حریم آن‌ها و ممانعت کشاورزان از حفاری چاه‌های جدید، مصرف بی رویه آب شرب در بخش غیرشرب، رشد بدهی به پیمانکاران عمده، تورم و عدم همکاری پیمانکاران و تامین کنندگان، وجود انشعابات غیرمجاز و مشکلات اجتماعی حاصل از برخورد با آن، عدم پرداخت آب بها از طرف مشترکان روستایی و مشکلات مربوط به پیگیری های قانونی آن، تخصیص اعتبارات در قالب اوراق مدت دار، مستهلک بودن تأسیسات آب روستایی و افزایش هزینه های نگهداری و فقدان بستر مناسب برای ایجاد انگیزه و جذابیت مورد نیاز جهت توسعه مشارکت بخش خصوصی از چالش‌های پیش رو در شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر است.

 

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی شهید جمهور تامین آب شرب سد اکباتان دولت سیزدهم مدیریت تنش آبی رزن تور رسانه ای
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x