سوالات متداول
عمومی
نرخ آب بهاي صورتحسابهاي خانگي چگونه محاسبه ميشود ؟
مبالغ آب بهاي بخش خانگي طبق جدول ذيل به صورت پلکاني نسبت به مازاد محاسبه مي شود.

مشترک چگونه از مبالغ واریزی خود آگاهی یابد؟
مشترک می تواند از طریق تماس با سامانه 1522 و یا مراجعه به بخش خدمات الکترونیک سایت سوابق پرداختی های خود را ملاحظه نماید.
آیا مشترک بدون اجازه شرکت حق جابجایی و یا تعویض کنتور را دارد ؟
کنتور و سایر ملحقات کلاً متعلق به شرکت آب و فاضلاب است و مشترک اجازه جابجایی و یا تعویض کنتور را ندارد.
وقتی به نظر می رسد کنتور خراب است چکار باید کرد ؟
هنگام خرابی کنتور از طریق بخش خدمات الکترونیک سایت شرکت، خدمت آزمایش کنتور را ثبت نمایید.
در صورتیکه هنگام مراجعه مامور قرائت در منزل نباشیم چه می شود؟
در صورت عدم حضور مشترک هنگام قرائت کنتور، فرم مخصوص به جای گذاشته می شود لطفاً پس از رویت آن طبق فرمت مندرج در فرم آخرین رقم کنتور ، تاریخ قرائت و کد مامور را به شماره 30005122 پیامک نموده و یا از طریق بخش خدمات الکترونیک سایت شرکت، خدمت اعلام کارکرد کنتور را ثبت نمایید.
آیا مسئولیت تاسیسات داخلی منزل بعهده شرکت آب و فاضلاب است؟
مسئولیت حفظ و نگهداری کلیه تاسیسات داخلی آب و فاضلاب ملک پس از کنتور صرفاً به عهده مشترک یا مالک می باشدو مشترک یا مالک موظف است از سالم بودن شبکه داخلی خود اطمینان یابد تا مشمول دریافت صورتحساب با مبالغ سنگین نشود.
دوره صدور صورتحساب آب بها چه مدت است؟
صورتحساب آب بها بین 45 تا 50 روز یکبار صادر می شود . چنانچه بیش از۱۵ روز در دریافت قبض تاخیر افتاد، مراتب را به امور آب و فاضلاب منطقه خود اعلام فرمایید.
آیا هنگام خرید یا اجاره، برگ تسویه حساب آب بها لازم است؟
هنگام خرید یا اجاره املاکی که دارای انشعاب آب است، حتما از طریق بخش خدمات الکترونیک سایت شرکت و یا مراجعه به دفاتر پیشخوان، برگ تسویه حساب آب بها و انشعاب را دریافت کنید تا مشمول پرداخت بدهی معوقه نشوید.
الگوی مصرف آب برای هر اشتراک خانگی چقدر است؟
با توجه به شهرهای مختلف بین 18 تا 20 متر مکعب (معادل 18000 تا 20000 لیتر)در ماه
بازه زمانی واریز وجه تا ثبت در سیستم امور مشترکین چقدر است؟
در صورتی که از سامانه جامع خدمات الکترونیک مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان همدان به آدرس اینترنتی https://es.hww.ir جهت پرداخت وجه استفاده شود، بلافاصله در سیستم ثبت و نتیجه آن هم در سامانه توسط مشترک قابل مشاهده است. در صورتیکه واریز وجه از طریق سامانه 1522 باشد کمتر از 24 ساعت به حساب شرکت واریز و از مانده بدهی مشترک کسر می گردد. در صورتیکه از طریق سایر درگاه های بانکی مانند POS، ATM و ... و یا دفاتر پیشخوان پرداخت انجام شود حداقل 48 ساعت طول می کشد تا وجه به حساب شرکت واریز و از مانده بدهی مشترک کسر گردد.
نحوه قرائت کنتور به چه صورت است؟
جهت قرائت کنتور می بایست ارقام سیاه رنگ کنتور از سمت چپ به راست قرائت شود
شماره بدنه کنتور چيست؟
شماره بدنه کنتور طبق تصوير ذيل شماره حک شده بر روي کنتور است.

مدارک لازم جهت تغیر نام چیست؟
مدارک لازم جهت تغییر نام صورتحساب شامل کارت ملی و سند مالکیت است
چه افرادی مشمول تخفیفات حق انشعاب آب و فاضلاب هستند؟
جانبازان با درصد جانبازی بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و هریک از اعضای محترم خانواده معظم شهدا، اسرا و مفقودالاثرها (شامل همسر، فرزندان و والدین) معرفی شده از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران که فاقد مسکن یا دارای مسکن نامناسب می باشند به استناد تبصره های (1) و (2) ماده 3 و تبصره ذیل ماده (6) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از پرداخت هزینه هرگونه هزینه حق انشعاب آب و فاضلاب و پنجاه درصد (50%) هزینه خدمات انشعاب برای یک بار و یک واحد مسکونی با زیر بنای مفید تا یکصد و بیست متر مربع و بیست متر مربع تجاری در شهر محل سکونت خود معاف هستند. در خصوص خانواده محترم جانبازان و آزادگان متوفای مشمول این بند که قبل از فوت از معافیت مذکور استفاده نکرده اند، این معافیت به همسران آنان که مسئولیت حضانت فرزندان جانباز و آزاده را عهده دار می باشند و یا به قیم قانونی به نام فرزندان آنان اعطا می گردد. ضمنا در خصوص جانبازان و آزادگان متاهل متوفی که دارای فرزند نباشند معافیت مذکور به همسر آنان ارائه میگردد. و همچنین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
مدارک لازم جهت تشکیل پرونده واگذاری انشعاب چیست؟
در کاربری های خانگی کارت ملی ، سند مالکیت و پروانه ساختمان و در کاربری های غیر خانگی کارت ملی، سند مالکیت ، پروانه ساختمان و پروانه کسب
شکايات و حوادث را از چه طريقي به شرکت آب و فاضلاب اطلاع دهيم؟
شماره تلفن ۱۲۲ (واحد ارتباطات مردمی آبفای استان همدان) به صورت تمام وقت (هفت روز هفته و 24 ساعته شبانهروز) آماده دریافت یشنهادات، انتقادات، شکایات و گزارشات مربوط به حوادث آب و فاضلاب ارائه شده توسط شهروندان عزیز است. سامانه جامع خدمات الکترونیک استان به آدرس اینترنتی httsp://es.hww.ir و شماره تلفن 1522 به صورت تمام وقت (هفت روز هفته و 24 ساعته شبانهروز) آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و شکایات شهروندان گرامی است.