شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
مدير دفتر كنترل كيفيت آب در همدان:روغن و چربي‌ها بلاي جان فاضلاب‌ها/لزوم نصب چربي‌گير

مدير دفتر كنترل كيفيت آب در همدان:روغن و چربي‌ها بلاي جان فاضلاب‌ها/لزوم نصب چربي‌گير

--

يکي از معضلات اصلي شبکه فاضلاب ورود روغن و چربي به داخل فاضلاب است، که با انسداد و گرفتگي، سيستم فاضلاب را دچار مشکلاتي کرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، چربي و روغن‌ها يکي از آلاينده‌هاي معمول در انواع فاضلاب‌ها هستند؛ معمولاً فاضلاب‌هايي نظير فاضلاب‌هاي توليدي آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، کارواش، قاليشويي و واحد پکينگ در صنايع فولاد داراي چربي و روغن بالايي هستند.
فاضلاب يک آشپزخانه صنعتي از مبادي مختلفي توليد مي‌شود که عبارتند از سينک‌هاي آماده‌سازي، سينک‌هاي شستشوي ظروف، ماشين‌هاي ظرفشويي، بخش آبکشي برنج و حبوبات، کفشوي‌هاي آشپزخانه و کانترهاي سرو غذا؛
اين فاضلاب عمدتاً محتوي چربي، روغن و پسمانده غذا بوده و در گروه فاضلاب‌هاي انساني چرب قرار مي‌گيرد.
در برخي موارد غلظت آلاينده‌هاي فوق به قدري بالاست که لزوم استفاده از يک واحد چربي‌گير براي جلوگيري از ايجاد مشکلات بيشتر نظير (آلودگي محيط زيست، گرفتگي چاه و انسداد) توصيه مي‎شود.
با توجه به چرب بودن فاضلاب و رسوب اين چربي در جداره‌هاي لوله و تنگ‌تر شدن مسير لوله فاضلاب پس از گذشت چند سال از زمان بهره‌برداري و همچنين وجود پسمانده‌هاي مواد غذائي در فاضلاب آشپزخانه، توصيه مي‌شود سايز لوله‌هاي فاضلاب در همه مسيرهاي اصلي و فرعي، يک سايز بيشتر از سايز استخراج شده از مراجع فوق‌الذکر انتخاب باشد.
در صورت وجود شبکه جمع‌آوري فاضلاب مي‌بايست لوله اصلي خروجي فاضلاب آشپزخانه صنعتي به شبکه مذکور متصل شود.
اما در هر صورت لوله اصلي فاضلاب خروجي از آشپزخانه‌هاي صنعتي (مجتمع هاي مسکوني، دانشگاهها، بيمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و..) قبل از اتصال به هرگونه سيستم جمع‌آوري فاضلاب شهري، دفع و يا تصفيه فاضلاب بايد ابتدا وارد يک سيستم چربي‌گير ( Grease Trap ) شود.
ظرفيت چربي‌گير با توجه به ميزان فاضلاب توليدي که معمولاً 75 درصد مقدار مصرف آب در  شيفت اصلي به طور مثال يک وعده غذايي سرو شده، محاسبه شده، بايد به گونه‌اي باشد که زمان ماند لازم براي جدا شدن چربي از فاضلاب را فراهم آورد.
اين روش نوعي روش فيزيکي تصفيه فاضلاب است که طي آن نياز به هيچ گونه تجهيزات الکترومکانيکالي نبوده و کاملاً مقرون به صرفه به لحاظ هزينه اوليه و نگهداري است.
از آنجا که وزن مخصوص روغن و چربي‌ها کمتر از فاضلاب و در حدود 0.9 گرم بر سانتيمتر مکعب است، اين ذرات تمايل به شناوري بر روي سطح فاضلاب را دارند.
به منظور انجام اين فرايند تنها لازم است که يک محيط آرام و بدون اغتشاش براي فاضلاب فراهم شود.
بنابراين چربي‌گيرها با توجه به همين اصل ساده و در عين حال کليدي طراحي و ساخته مي‌شوند.
روش‌هاي مختلفي در حذف روغن و چربي از پساب پيشنهاد مي‌شود، که مقرون به صرفه‌ترين و اقتصادي‌ترين روش، استفاده از روش ثقلي بوده به سبب کارايي و هزينه کم روش شناورسازي ثقلي، امروزه در اغلب موارد از اين روش براي حذف چربي و روغن‌ها از فاضلاب استفاده مي‌شود.
فاضلاب خروجي از ساختمان وارد چربي‌گير شده و پس از رد شدن از آشغال‌گير تمام عوامل ريز و درشت از آن جدا شده و سپس توسط مکانيزمي وارد سيستم چربي‌گير شده و طي آن از سرعت پساب حاوي روغن کاسته مي‌شود.
اين چربي‌ها به صورت لايه‌اي ورقه‌اي روي سطح آب به صورت شناور باقي مانده و پساب بدون روغن از قسمت خروجي از سيستم خارج شده و وارد فرآيندهاي تصفيه فاضلاب مي‌شود.
*ضرورت استفاده چربي‌گير به عنوان ايستگاه پمپاژ
در همين راستا مدير دفتر کنترل کيفيت آب و فاضلاب همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با تأکيد بر اينکه يکي از معضلات اصلي فاضلاب ورود چربي‌ها به داخل فاضلاب است، افزود: حذف روغن و چربي‌ها از فاضلاب براي جلوگيري از گرفتگي لوله‌ها، منهول‌ها و چاه‌هاي جذبي توسط چربي‌گير در فاضلاب بسيار اثرگذار است.
عليرضا حجت به حذف مواد معلق و ذرات قابل ته‌نشيني از فاضلاب اشاره کرد و گفت: حذف اين ذرات براي جلوگيري از پر شدن سريع چاه جذبي و همچنين جلوگيري از انسداد و گرفتگي لوله‌ها و منهول‌هاي فاضلاب اثرگذار است.
وي اظهار کرد: چربي‌گير، پيش‌تصفيه انواع فاضلاب‌هاي بهداشتي، صنعتي و کاهش بار آلودگي فاضلاب، متعادل‌سازي کيفي و کمي فاضلاب در سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب است.
مدير دفتر کنترل کيفيت آب و فاضلاب همدان به استفاده چربي‌گير به عنوان ايستگاه پمپاژ اشاره کرد و گفت: از مهمترين مشکلاتي که در شبکه فاضلاب با آن برخورد مي‌کنيم، انسداد کانال‌ها، لوله‌ها و منهول‌هاي فاضلاب ناشي از چربي فاضلاب خروجي از رستوران‌ها، هتل‌ها، دانشگاه‌ها، مجتمع‌هاي مسکوني و صنايعي که به نوعي با انواع روغن‌ها، گريس‌ها و چربي سروکار دارند، است.
وي ادامه داد: چربي تا زماني که در محيط گرم قرار دارد، تقريباً به صورت مايع بوده و در صورت سرد شدن به شکل جامد و چسبنده درآمده و به جدار لوله‌ها و ديواره کانال‌ها و منهول‌هاي فاضلاب مي‌چسبد.
حجت بيان داشت: در اين حالت چربي‌هاي چسبيده به ديواره و جدار لوله‌ها باعث کاهش سطح مقطع و قطر لوله‌ها شده، مانع از عبور فاضلاب و در نهايت سبب پس‌زدگي فاضلاب مي‌شود.
وي يادآور شد: گاهي اوقات شاهد پس‌زدگي و بيرون‌زدگي فاضلاب از منهول‌ها به سطح خيابان بوده و گاهي به رستوران و يا هتل و حتي منازل شخصي پس زده و باعث زيان‌هاي مالي و بهداشتي فراواني مي‌شود.
مديردفتر کنترل کيفيت آب و فاضلاب همدان اضافه کرد: در مواقع بارندگي که حجم فاضلاب زياد مي‌شود، ميزان چربي موجود در فاضلاب بيشتر ديده مي‌شود.
*پسماندهاي چرب به فاضلاب تخليه نشود
وي با بيان اينکه عدم تخليه پسماندهاي چرب غذائي يکي از راه‌هاي جلوگيري از ورود چربي به فاضلاب است، افزود: اين امر تا حدودي مي‌تواند از صدمات چربي به شبکه‌هاي فاضلاب و يا ورود انواع روغن‌ها به درون شبکه فاضلاب جلوگيري کند.
حجت با تأکيد به اينکه بايد به جاي تخليه چربي و روغن در سينک ظرفشوئي، آن را داخل کيسه زباله ريخته و به صورت جداگانه دفع کنيم، افزود: براي آشپزخانه‌هاي بزرگ بايد حتماً از چربي‌گير در خروجي کانال فاضلاب ساختمان استفاده کرده و بسته به ظرفيت آن هر چند وقت يک بار بازديد و چربي‌ها را تخليه کرد.
وي اضافه کرد: با روش فوق هم شبکه فاضلاب و هم از صدمات پس‌زدگي فاضلاب چه براي خود و چه براي ساير همشهريان ايمن مي‌ماند.
با اين تفاسير جلوگيري از ورود چربي‌ها به شبکه فاضلاب يک اصل مهم است که بايد همه آشپزخانه‌هاي صنعتي ضمن توجه به اين مهم به آن اهتمام ورزند.
با توجه به اينکه با احداث تصفيه‌خانه فاضلاب از اين پس فاضلاب‌ها نيز با تصفيه در امور صنعتي و کشاورزي مصرف مي‌شوند، بايد از ورود چربي‌ها و روغن‌ها که به سختي از آب جدا مي‌شوند، جلوگيري کرد.
اين مهم مي‌طلبد همه آنهايي که به نوعي در توليد فاضلاب چرب دخيل هستند، به اين امر توجه کرده و ضمن خودداري با امور آب همکاري کنند.

 

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x