شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور تأکيد کرد:تعيين تعرفه هاي آب بايد به شوراهاي محلي واگذار شود

معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور تأکيد کرد:تعيين تعرفه هاي آب بايد به شوراهاي محلي واگذار شود

--

معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور بازنگري در تعرفه هاي آب به منظور اصلاح زيرساخت ها را خواستار شد و گفت: تعيين تعرفه هاي آب بايد به شوراهاي محلي واگذار شود.
به گزارش دفتر روابط عمومي شرکت آب و فاضلاب استان همدان، مهندس حميدرضا تشيعي صبح امروز در مراسم افتتاحيه همايش مديران کنترل کيفيت آب و فاضلاب کشور در همدان با اشاره به چالش‌ها و راهبردهاي آب و فاضلاب کشور در بخش کيفيت آب آشاميدني، کابوس تداوم بحران آب و خشکسالي را يکي از موضوعات چالش زا برشمرد و افزود: نابودي منابع آب در بخش منابع زيرزميني نيز از ديگر موضوعات بحراني است که بايد تدبيري براي آن انديشيده شود.
وي با بيان اينکه ايران يک دوره خشکسالي 30 ساله را پيش رو دارد که 13 سال آن را پشت سر گذاشته ايم، ادامه داد: اين موضوع نيز يک هشدار است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با اشاره به اينکه 78 درصد دشت‌هاي کشور به خاطر کمبود منابع آبي در آستانه نابودي قرار دارند افزود: کشاورزي نا پايدار در کشور نيز از ديگر مشکلات پيش رو است به طوري که بيش از 90 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزي استفاده مي‌شود.
وي با بيان اينکه عدم توجه کافي به حفظ منابع آبي موجود و کاهش حجم آب با کيفيت مناسب نيز آسيب زا شده است، افزود: متأسفانه هنوز اين فرهنگ عمومي در کشور شکل نگرفته که با مشکل کم آبي مواجه هستيم و بايد در اين زمينه فرهنگسازي مطلوب انجام شود.
مهندس تشيعي تأخير در تخصيص منابع اعتباري مورد نياز را از ديگر مشکلات دانست و ادامه داد: غير واقعي نشدن تعرفه هاي آب نيز باعث بروز مشکلاتي شده که بايد نسبت به رفع آن نيز اقدام شود.
وي گفت: اگر فکري براي حل اين مشکلات صورت نگيرد در آن صورت تدوام اين شرايط ما را از حالت هشدار به سمت بحران فراگير سوق مي دهد که بسيار نگران‌کننده خواهد بود.
معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه شبکه هاي آب و فاضلاب کشور استاندارد نيستند، اضافه کرد: به دليل کمبود منابع آبي و قطع مکرر آب، نفود آلودگي ثانويه را شاهد خواهيم بود که تهديد براي بخش کيفيت آب به شمار مي رود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر بسياري از شهرهاي کشور در تنش آبي قرار دارند، گفت: بحران آبي باعث بحران غذا، بهداشت و امنيت ملي مي شود پس بايد نسبت به اين موضوع حساس بود.
مهندس تشيعي با اشاره به راهبردهاي مديريت وضع موجود، ضرورت شروع آن را از سطح عامه مردم تا عالي ترين سطوح تصميم گيري کشور دانست و افزود: تلاش در جهت تحقق مديريت يکپارچه منابع آب در دستور کار است زيرا اين امر در رفع مشکلات بسيار مهم خواهد بود.
وي با بيان اينکه افزايش بهره وري آب در بخش کشاورزي نيز بايد مد نظر باشد، ابراز کرد: تسريع در احداث شبکه ها و تصفيه خانه هاي فاضلاب، بازچرخاني پساب فاضلاب ها به چرخه طبيعت، مديريت پساب کشاورزي و صنعتي و همچنين کاهش استفاده از کودهاي شيميايي بايد مورد توجه قرار گيرد.
معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با اشاره به ضرورت توجه به برنامه ايمني آب به عنوان اقدامي پيشگيرانه گفت: پايش کيفي مراحل تأمين و توزيع آب از ابتدا تا انتها نيز از ديگر موضوعات اساسي به شمار مي رود.
وي خواستار اصلاح تعرفه هاي آب به منظور اصلاح زيرساخت ها شد و افزود: تعيين تعرفه هاي آب بايد به شوراهاي محلي واگذار شود.
مهندس تشيعي توجه به تنوع بخشي به روش هاي تأمين و توزيع آب و ايجاد سامانه هاي مجزاي آب شرب از آب بهداشتي را نيز از ديگر راهبردهاي شرکت آب و فاضلاب کشور قلمداد کرد و گفت: حمايت از بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين در تصفيه پيشرفته آب نيز از ديگر مسائل اثرگذار است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به انتظارات پيش رو در اين بخش پرداخت و ادامه داد: توسعه فرهنگ حفاظت از منابع آب به عنوان وظيفه ملي براي همه سازمان هاي ذينفع، افزايش ميزان پايش منابع و شبکه هاي آب به لحاظ وجود مواد ريزآلاينده و افزايش صحت و دقت آزمون‌هاي کنترل کيفيت آب در آزمايشگاه‌ها بايد مد نظر باشد.
اين مقام مسئول  با اشاره به اينکه در حال حاضر 700 آزمايشگاه کنترل کيفيت آب در کشور فعال است، تعداد آن را مطلوب عنوان کرد و گفت: در اين زمينه خوشبختانه با مشکلي مواجه نيستيم.
وي پيگيري جايگزيني سامانه‌هاي گندزدايي گازي در مجاورت مناطق مسکوني را نيز از مسائل مهم عنوان کرد و تأکيد کرد: به دنبال اخذ اعتبارات ويژه براي تحقق اين امر هستيم زيرا اين موضوع پدافندي داراي اهميت بسزايي است.
معاون نظارت بر بهره برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با تأکيد بر لزوم جذب نيروي انساني متخصص از طريق بخش خصوصي، اجرايي شدن سند راهبرد ملي بهبود کيفيت آب شرب، توسعه آموزش هاي تخصصي براي کارشناسان را نيز خواستار شد.
وي از مديران کنترل کيفيت آب خواست از هم اکنون براي تابستان و پاييز سال آينده برنامه ريزي داشته باشند تا با اقدامات پيشگيرانه شاهد وجود وضعيتي عادي در بخش آب باشيم.

 

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x