شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
ميزان آب‎دهي چاه‎هاي آب شرب همدان ۱۶ درصد کاهش يافت.

ميزان آب‎دهي چاه‎هاي آب شرب همدان ۱۶ درصد کاهش يافت.

--

معاون نظارت بر بهره‎برداري شرکت آبفا همدان با اشاره به اينکه ذخيره سد اکباتان در مقايسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دارد، گفت: ميزان آب‎دهي چاه‎هاي آب شرب همدان ۱۶ درصد کاهش يافت.
به گزارش روابط عمومي آبفااستان همدان، حميدرضا نيکداد در چهارمين نشست تخصصي محيط‌ زيست و گردشگري با عنوان همراهي با طبيعت با موضوع "آب شرب و چالش‌هاي پيرامون" اظهار داشت: وضعيت آب و هوا در کشور وضعيت متنوعي بوده و از محيط مرطوب تا فرا خشک در کشور وجود دارد که استان همدان به همراه ۱۰ استان ديگر در منطقه نيمه خشک قرار دارد.
وي با اشاره به اينکه ايران يک سوم از بارندگي جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: در حال حاضر ميانگين بارندگي در جهان ۸۶۰ ميليمتر است که اين رقم در ايران به ۲۴۰ ميليمتر رسيده است.
نيکداد با بيان اينکه يکي ديگر از مشکلات کشور اين است که ۵۱ درصد از بارندگي کشور در مساحت ۲۴ درصدي کشور رخ مي‎دهد، تصريح کرد: متاسفانه وضعيت بارندگي در کشور متعادل نبوده و توزيع زماني بارندگي عمدتا در فصولي است که زراعي نيست.
وي با بيان اينکه آبرساني به شهر همدان از دو منبع تامين مي‏شود، عنوان کرد: يکي از منابع سد اکباتان بوده و منبع ديگر تامين‎کننده آب شرب شهر همدان چاه‎هايي هستند که در دورتادور شهر همدان حفر شده است.
وي با اعلام اينکه در سال‎هاي گذشته آب شرب شهر همدان به طور کامل از چاه‎ها تامين مي‎شد، افزود: اين در حالي است که امسال ۶۰ درصد آب شرب مشترکان همداني از سد اکباتان و مابقي از چاه‎ها تامين شده است.
نيکداد ميزان مصرف آب در همدان را هزار و ۶۰۰ ليتر در ثانيه اعلام کرد و گفت: متاسفانه به سبب کاهش بارندگي تعداد زيادي از چاه‌ها خشک شده و برخي نيز با کاهش دبي مواجه شده است.
وي با اعلام اينکه از سال گذشته تاکنون ميزان آب‌دهي چاه‎هاي آب شرب همدان ۱۶ درصد کاهش داشته است، افزود: همچنين ذخيره سد اکباتان در مقايسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته که اين مسائل لزوم صرفه‌جويي در مصرف آب را بيشتر نشان مي‎دهد.
معاون شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکيد بر اينکه بايد منابع باقيمانده آب را به خوبي مديريت کرد تا دچار مشکل نشويم، عنوان کرد: يکي از اقدامات براي تامين آب در شرايط فعلي افزايش توليد آب است که با حفر چاه‎ جديد امکان پذير است ولي بايد به اين نکته توجه داشت که سطح آب‎هاي زيرزميني به سبب کاهش بارندگي افت داشته است.
وي راهکار ديگر براي مديريت چالش آب را مديريت مصرف دانست و گفت: بخشي از مديريت مصرف به شرکت آب و فاضلاب مربوط مي‎شود ولي مهمترين نقش را در اين زمينه مردم ايفا مي‎کنند که اميدواريم در کنار شرکت براي مديريت تنش آبي حضور داشته باشند.
نيکداد با بيان اينکه يکي از اقدامات صورت گرفته تقليل فشار آب در شبکه انتقال آب بوده است، گفت: براي توزيع عادلانه آب در مناطق مختلف شهر بدون در اختيار داشتن منابع جديد آب ناچار هستيم از روش هوشمندسازي شبکه استفاده کنيم که از اين رو دستگاه‎هاي فشارشکن هوشمند در سطح شبکه نصب شده است.
وي با تاکيد بر اينکه در ساعاتي از شبانه‌روز که مصرف آب کاهش مي‏يابد فشار شبکه کاسته مي‏شود، بيان کرد: کاهش فشار آب در شبکه سبب سالم ماندن و افزايش عمر شبکه نيز مي‏‌شود.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x