شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور:مديريت تقاضاي آب راهکار اصلي عبور از بحران است/ برخورد با انشعابات غيرمجاز در اولويت مديران استاني قرار گيرد

معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور:مديريت تقاضاي آب راهکار اصلي عبور از بحران است/ برخورد با انشعابات غيرمجاز در اولويت مديران استاني قرار گيرد

--

معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور مديريت تقاضاي آب را راهکار اصلي عبور از بحران دانست و گفت: برخورد با انشعابات غيرمجاز در اولويت مديران استاني قرار گيرد.
به گزارش روابط عمومي شرکت آب و فاضلاب استان همدان، حميدرضا تشيعي ظهر امروز در همايش ملي مديريت مصرف و کاهش آب بدون درآمد استان همدان با اشاره به نامگذاري امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» اظهار داشت: 
وي با اشاره به اينکه از مجموع آبهاي موجود در کره زمين 2.5 درصد آبهاي شيرين است، افزود: بخش اعظم آن به صورت يخهاي قطبي بوده و بخشي به صورت آبهاي غيرقابل دسترس است که براين اساس تنها مي‌توان روي يک درصد اين منابع حساب باز کرد.
تشيعي با بيان اينکه منطقه خاورميانه و کشور ما در تنش آبي شديد قرار گرفته است که نشان مي‌دهد وضعيت وخيم‌تر است، تصريح کرد: براساس پيش‌بينيها در آينده وضعيت فعلي کشور از نظر تامين آب روز به روز بدتر مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه آب ماده‌اي غيرقابل توليد است، عنوان کرد: مديريت تقاضاي آب راهکار اصلي عبور از بحران است ولي در حال حاضر  يکي از الزامات در دهه سوم عمر شرکتهاي آب و فاضلاب تغيير نگرش از مديريت تامين به مديريت تقاضا است.
معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور افزود: مديريت تقاضا موضوعي است که هنوز در سطوح بالاي مديريت کشور جا نيفتاده و اين احساس هنوز وجود ندارد حتي در بدنه وزارت نيرو نيز رويکرد به مديريت تامين پررنگ‌تر از مديريت تقاضا است.
تشيعي با اشاره به اينکه بايد بتوان اين ديدگاه را تبيين کرد که وظايف مديران دفاتر مديريت مسفر در اين زمينه سنگين‌تر است، بيان کرد: کليه اقداماتي که سبب به تعويق افتادن سرمايه‌گذاري در زمينه احداث منابع جديد آبي خواهد شد مديريت تقاضا نام دارد.
وي اظهار داشت: از ديدگاه مديريتي اگر به آب بدون درآمد نگاه شود در حال حاضر به عنوان يک معيار سنجش بهره‌وري در شرکتهاي آب و فاضلاب محسوب مي‌شود يکي از شاخصهاي مهمي است که براساس آن مديرعامل و اعضاي هيئت مديره مورد سوال قرار مي‌گيرند.
تشيعي با اشاره به اينکه از ديدگاه فني آب بدون درآمد ماحصل فعاليتهاي مختلفي در شرکتهاي آب و فاضلاب است، تصريح کرد: در حوزه معاونت مهندسي توسعه و طراحي بايد تصفيه‌خانه‌هايي طراحي شود که حداقل مصرف آب را در حوزه‌هاي فرآيندي و دفع ضايعات داشته باشند.
وي با بيان اينکه در انتخاب مصالح بايد لوله‌هايي انتخاب شوند که پايداري و طول عمر بالايي داشته باشند، عنوان کرد: ديگر زمان آن نيست که پس از 25 سال خطوط GRP در مناطق کوهستاني استفاده شود که اين نشان مي‌دهد رويکرد بهره‌وري آب در آن شرکت آب و فاضلاب وجود ندارد.
معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: هنوز طرحهاي آبرساني‌اي اجرايي مي‌شود که سيستم اندازه‌گيري براي آنها نصب نمي‌شود و متاسفانه بسياري از گرفتاريها در اين حوزه ناشي از بي‌توجهي در زمان طراحيهاست.
وي با بيان اينکه در حوزه مشترکين و کنتورهايي که انتخاب مي‌شوند بايد مسائلي از جمله بازرسي، کنترل، نصب کنتور و لوازم انشعاب مورد توجه جدي قرار گيرند، اظهار داشت: تعويض کنتورهاي خراب مشترکين، شناسايي مشترکين غيرمجاز و برخورد با آنها بايد در دستور کار قرار گيرد.
تشيعي با اشاره به اينکه شاخص آب بدون درآمد در شرکتها بيانگر انجام صحيح و اصولي فعاليتهاي علمي مرتبط با مسائل توزيع آب است، اظهار داشت: در کشور واضح است که آب با هزينه‌هاي فراواني معادل 1100 تومان به ازاي هر مترمکعب تامين مي‌شود.
وي با بيان اينکه هدررفت آب سبب از بين رفتن سرمايه فراواني مي‌شود، عنوان کرد: کاهش آب بدون درآمد باعث جلوگيري از منابع مالي جديد بويژه در شرايط فعلي که با کمبود اعتبارات تملک دارايي مواجه هستيم، مي‌شود.
معاون شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: با فرض ميانگين فروش هر مترمکعب آب به قيمت 300 تومان ارزش و مبلغ حجم هدررفت ظاهري آب معادل 165 ميليارد تومان مي‌شود.
وي عنوان کرد: براي تامين يک ليتر بر ثانيه 300 ميليون تومان نياز به سرمايه‌گذاري دارد که در مقابل براي سرمايه‌گذاري براي توليد 500 ميليون مترمکعب حجم هدررفت واقعي قابل حذف، اعتباري معادل چهار هزار و 700 ميليارد تومان نياز است.
تشيعي با اشاره به اينکه در حوزه مديريت مصرف و کاهش آب بدون درآمد مسئوليت بسيار سنگيني روي دوش مديران قرار دارد، عنوان کرد: اگر مديرعاملي در زمينه مديريت مصرف و کاهش آب بدون درآمد توجيه نيست نشان مي‌دهد مديران دفاتر مصرف نتواسنه‌اند اين مسائل مهم را براي آنها تبيين کنند.
وي با بيان اينکه رفع چالشهاي حوزه آب در زمينه مصرف نيازمند ايجاد نگرش و حساسيت لازم است، اظهار داشت: عدم اجراي کامل زونهاي فشاري، عدم اعمال مديريت فشار، کمبود مخازن ذخيره بويژه در شهرهاي پرتنش از جمله چالشهاي اين حوزه است.
معاون نظارت بر بهره‌برداري شکرت مهندسي آب و فاضلاب کشور تاکيد کرد: 40 درصد ورودي شبکه‌هاي توزيع فاقد کنتور است که قابل قبول نيست و از سالهاي گذشته اعلام شده يکي از اولويتهاي اصلي خريد کنتور براي اين وروديهاست.
وي با اعلام اينکه حجم انشعابات غيرمجاز همواره شاخص را در حوزه بهره‌برداري تحت تاثير قرار مي‌دهد، اظهار داشت: ميزان هدررفت آب در حوزه انشعابات غيرمجاز در سال 150 ميليون مترمکعب تخمين زده شده که از همين حوزه 100 ميليارد تومان به شرکتهاي آبفا خسارت و زيان وارد مي‌شود.
تشيعي فرسودگي شبکه و خطوط انتقال را از چالشهاي ذاتي در شرکتهاي آبفا برمشدر و گفت: متاسفانه به دليل عدم واقعي بودن قيمت آب دچار انباشت و افزايش ميزان فرسودگي خطوط در کشور هستيم.
وي با اعلام اينکه 30 درصد شبکه‌هاي توزيع در سطح کشور فرسوده هستند، عنوان کرد: در حال حاضر حداقل 40 هزار کيلومتر از شبکه در حوزه شهري و 50 هزار کيلومتر در بخش روستايي دچار فرسودگي هستند که حجم سنگيني از اعتبارات براي اصلاح آنها نياز است.
معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي بايد اعتبارات ويژه‌اي براي اصلاح شبکه‌هاي فرسوده در اختيار قرار دهد که انتظار مي‌رود مديران عامل استاني با نمايندگان استاني در مجلس در اين زمينه رايزني کنند.
وي بيان کرد: به دليل کمبود آب براي مديريت تقاضاي درست بايد به طور لحظه‌اي فرآيند توليد و مصرف پايش شده و از هرگونه شکستي به موقع اطلاع پيدا شود تا بتوان در کوتاه‌ترين زمان نسبت به اين مسائل واکنش نشان داد.
معاون شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور بيان کرد: اميدوارم اين نشست منجر به تبادل اطلاعات و انتقال تجربيات استانهاي مختلف به يکديگر شده و زمينه برگزاري تورهايي در راستاي بازديد از اقدامات استانهاي مختلف فراهم شود.


captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x