شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
يارانه ي آب بايد هدفمند شود

يارانه ي آب بايد هدفمند شود

--

معاون استاندار همدان با تاکيد بر اينکه بايد يارانه هاي بخش آب هدفمند شود گفت، در دنيا به توليد نهائي يارانه مي دهند و آب مجاني در اختيار قرار نمي گيرد.
محمودرضا عراقي پيش از ظهر امروز در آئين گشايش همايش ملي مديريت مصرف و کاهش آب بدون درآمد اظهار کرد: در بخش آب نياز به ايجاد حساسيت ها، تبادل اطلاعات و مطرح کردن مشکلات آب داريم و اين مزيت اين همايش است.
وي تصريح کرد: مديريت به هم پيوسته منابع آب در دستورکار وزارت نيرو است که بر اين اساس بايد همه منايع و مصارف يکپارچه شود، اتفاقي که در اين سال ها بايد بيفتد.
معاون استاندار همدان با بيان اينکه از شاخص هاي مديريت به هم پيوسته منابع آب مديريت توام مصرف، توليد و تقاضا است، افزود: با مديريت پيوسته آب مي‌توان مديريت آب و خاک، مديريت آب و محيط زيست و مديريت آب و کشاورزي را داشت.
وي با بيان اينکه مديريت توام آب در وزارت نيرو در حال انجام است، افزود: در حال حاضر از تأمين آب گذر کرديم و تمام منابعي که مي توانيم داشته باشيم با مديريت به پايان خط رسيديم و از اين به بعد بايد به مديريت مصرف و تقاضاي آب برسيم.
عراقي ادامه داد: مصرف بهينه آب که منجر به بهره وري آن مي شود هميشه دو فاکتور دارد که يکي کارايي و ديگري اثربخشي است.
وي يادآور شد: کارايي آب انجم مطلوب امور در زمينه آب و نداشتن پرت است و  اثربخشي هم در مديريت تقاضا است تا آب به صورت مديريت شده مصرف شود.
معاون استاندار همدان تصريح کرد: ما بايد تقاضاهاي آب را مديريت کنيم و به سمتي ببريم که استفاده اقتصادي بهتري از آب شود زيرا اکنون آب به اندازه کافي وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه 90 درصد آب در بخش کشاورزي و 7 درصد در آب شرب مصرف ميشود، خاطرنشان کرد: اب در زمينه کشاورزي نيازمند مصرف بهينه است زيرا اگر خوب مديريت مي شد امروز با کاهش مواجه نمي شديم.
عراقي با تأکيد بر اينکه توزيع نامناسبي در بخش آب شده است، افزود: يکي از کارهاي مهم در منابع آب کشاورزي اينکه تنش آبي نباشد زيرا براي دشت هاي کشور ميزان آب قابل استفاده براي کشاورزي وجود دارد.
وي با بيان اينکه اکثر دشت‌هاي کشور بيلان منفي آب دارند، خاطرنشان کرد: با برداشت بيش از حد آب از منابع زيرزميني به زمين فشار آمده و محيط زيست به خطر خواهد افتاد.
معاون عمراني استاندار همدان يادآور شد: اگر سطح آب زيرزميني پايين برود قدرت ذخيره سازي آب در منابع زيرزميني از بين مي رود.
وي با اشاره به اينكه پس از سال‌ها وزارت نيرو پايداري آب دشت‌ها را اعلام کرده است، گفت: كشاورزان نيز بايد بر اين اساس اقدام كنند.
عراقي با تأكيد بر اينكه بايد يارانه‌هاي بخش آب هدفمند شود، افزود: براي توليد هندوانه نبايد يارانه برق و آب داده شود بلکه بايد براي توليدات استرات‍زيک يارانه داده شود.
وي با بيان اينكه در بخش کشاورزي بايد يارانه داده شود، تصريح كرد: در همه دنيا به توليد نهايي يارانه مي‌دهند و آب مجاني در اختيار قرار نمي‌گيرد.
معاون عمراني استاندار همدان مهمترين موضوع در حکمراني آب که از برنامه‌هاي بانک جهاني مطرح شده و مهمترين فاکتور در اقتصاد مقاومتي است، مشارکت بيش از حد مردم است زيرا تصميمات خوب بايد از پايين به بالا اجرا شود.
وي به اهميت استفاده از ابزارهاي فني در حوزه آب نيز اشارع كرد و گفت: در نمايشگاه تجهيزات داخلي در حاشيه اين همايش برپا شد است، مي توان از امكانات فني در حوزه آب در جريان قرار گرفت.
عراقي به اقدامات آب منطقه‌اي در حوزه آب و مسدود شدن بيش از 1600 حلقه چاه اشاره كرد و گفت: با انسداد اين چاه‌ها 150 ميليون متر مكعب آب آب‌هاي زيرزميني ذخيره شد.
وي در پايان با بيان اينكه شوراي تأمين نيز در مديريت آب كمك كرد، افزود: وزات نيرو و شرکت مهندسي آبفاي کشور دو دستگاه تخصصي با برنامه است كه در اين حوزه آب عملكرد شايان توجهي را داشتند.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x