شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
هدر رفت آب آشاميدني در تويسرکان پائين تر از متوسط کشور و استان است

هدر رفت آب آشاميدني در تويسرکان پائين تر از متوسط کشور و استان است

--

مدير شرکت آب و فاضلاب شهري تويسرکان گفت: هدر رفت آب آشاميدني شهري شهرستان تويسرکان پائين تر از متوسط کشوري و استان همدان است.
محسن حميديان عصر شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه تويسرکان افزود: در حال حاضر ميانگين هدر رفت آب آشاميدني در سطح کشور 26 درصد، در سطح استان همدان 25 درصد و در تويسرکان 23 درصد است که نسبت به پرت 37 درصدي آب در سال 92 کاهش 11 درصدي را نشان مي دهد.
وي بيان کرد: پيمايش کامل و دقيق شبکه توزيع آب شهرهاي تويسرکان، سرکان و فرسفج به منظور پيدا کردن شکستگي ها و نشتي ها و به کارگيري 21 دستگاه فشار شکن در داخل شبکه توزيع آب شهر تويسرکان از مهمترين دلايل جلوگيري از هدر رفت آب آشاميدني تويسرکان محسوب مي شود.
حميديان گفت: دستگاه هاي فشار شکن در ساعت هايي که مصرف آب عمومي بسيار پايين است شروع به کار مي کنند و با کاهش فشار آب از شکستگي و هدر رفت آب جلوگيري مي کنند.
وي همچنين از نصب چهار کنترل گر فشار در شبکه توزيع آب شهرهاي تويسرکان، سرکان و فرسفج خبر داد و اضافه کرد: فرهنگ سازي موثر و گسترده با استفاده از راهکارهاي متنوع تبليغاتي نيز از ديگر دلايل کاهش چشمگير هدر رفت آب آشاميدني تويسرکان به حساب مي آيد.
حميديان افزود: البته شرکت آب و فاضلاب شهري تويسرکان به اين ميزان کاهش هدر رفت آب بسنده نکرده و در نظر داريم با در پيش گرفتن برنامه هاي هدفمند، ميزان پرتي آب آشاميدني تويسرکان را به زير 20 درصد برسانيم.
وي اظهار کرد: اين فرهنگ سازي ها و تمهيدات هدفمند موجب شده تا در حال حاضر آب شهري شهرستان تويسرکان با ميزان 150 تا 160 ليتر آب دهي در ثانيه با مشکلي قطعي و جيره بندي روبه رو نشود در حالي که شهرستان تويسرکان در سال 92 با حدود 220 ليتر آب دهي شبکه توزيع در ثانيه با مشکل مواجه بود.
*** چهار حلقه چاه تويسرکان خشک شد
حميديان از افت شديد منابع آب زير زميني در دشت فريازان به عنوان مهمترين منبع تامين آب آشاميدني شهري شهرستان تويسرکان خبر داد و افزود: در گذشته آب آشاميدني شهري تويسرکان از 12 حلقه چاه حفر شده در اين دشت تامين مي شد که اکنون چهار حلقه از اين چاه ها خشک شده است.
وي تصريح کرد: در حال حاضر و باوجود بارش 600 ميليمتري باران در سال زراعي جاري، ميزان آب دهي هشت چاه تامين کننده آب آشاميدني تويسرکان در دشت فريازان 10درصد کاهش يافته است.
وي گفت: عموم مردم انتظار دارند با توجه به بارش هاي چشمگير در سال زراعي جاري ديگر با هيچ گونه مشکلي در تامين آب آشاميدني تويسرکان روبه رو نباشيم، در حالي که بحران کمبود منابع آب يک ساله ايجاد نشده که با بارندگي خوب يک ساله برطرف شود.
*** افت سطح آب چاههاي تويسرکان تا عمق 25 متر
حميديان با تاکيد بر اينکه مردم بايد باور کنند که بحران کمبود منابع آب زير زميني همچنان ادامه دارد و مشکلات اين بخش حل نشده است ادامه داد: ميزان فرو رفت منابع آب در برخي دشت هاي تويسرکان به عمق 25 متري رسيده است.
وي با اشاره به قطعي مقطعي آب قبل از تعطيلات عيد فطر در تويسرکان گفت: به دليل کدورت بالاي آب سد سرابي، ميزان آب دهي پکيج هاي تصفيه اين سد 50 درصد کاهش يافته بود و در اين زمان پيمانکار شرکت آب منطقه اي نيز اقدام به مانور بر روي شير آلات کرده بود و به اين دليل روند تصفيه آب سد سرابي تا 24 ساعت دچار اختلال شد.
حميديان خاطر نشان کرد: در کمتر از 48 ساعت، يک هزار و 100 متر لوله گذاري لوله 110 ميليمتر براي برداشت از آب سطحي درياچه سد سرابي انجام شد و با فراهم آوري زمينه تصفيه آب سطحي سد که کدورت بسيار پاييني داشت در تعطيلات عيد فطر و با وجود مسافران زياد در شهرستان با مشکل قطعي و جيره بندي آب روبه رو نشديم.
وي متذکر شد: بناي شرکت آب و فاضلاب شهري تويسرکان اين است که با همکاري مردم در سال 95 با هيچ گونه قطعي و جيره بندي آب در شهرستان روبه رو نشويم.
به گفته حميديان اکنون 24 هزار مشترک در سه شهر تويسرکان، سرکان و فرسفج و سه روستاي قلعه قاضي، شاهزيد و عين آباد زير پوشش خدمات رساني آبفاي تويسرکان قرار دارند و ظرف يک سال اخير 100 فقره انشعاب غير مجاز و 500 کنتور خراب شناسايي و جمع آوري شده و استفاده از آب آشاميدني در فضاهاي سبز ممنوع شده است.
تويسرکان يکي از شهرستان هاي استان همدان واقع در 90 کيلومتري شهر همدان است که آب آشاميدني سه شهر آن يعني تويسرکان، سرکان و فرسفج از محل هشت حلقه چاه عميق دشت فريازان و ذخيره آب سد سرابي تامين مي شود.
سد سرابي يک سد سنگيريزه اي با هسته رسي است که قابليت ذخيره 9.5 ميليون متر مکعب آب در طول سال را دارد.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x