شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
همايش پدافند زيستي با محوريت تشريح تهديدات زيستي برگزار شد

همايش پدافند زيستي با محوريت تشريح تهديدات زيستي برگزار شد

--

به گزارش روابط عمومي، همايش پدافند زيستي با محوريت تشريح تهديدات زيستي با حضور سردار سرتيپ پاسدار دکتر غلام رضا جلالي رياست سازمان پدافند غير عامل کل کشور برگزار گرديد.
 سردارجلالي  اظهار داشت :نظام فعلي توليد واکسن در کشور مناسب نيست/ نبود فرماندهي مشخص در مديريت زلزله‌ها تكرار مي‌شود. 
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور ظهر امروز در همايش پدافند زيستي با اشاره به اهميت پدافند زيستي، اظهار کرد: بهره‌گيري از توانمندي‌هاي علوم نوين زيستي، پزشکي و ارتباطات مدل مناسب مقابله با تهديدات زيستي است.
وي با بيان اينکه موضوع پدافند زيستي موضوع جدي و اساسي است و در بسياري از کشورها و دنيا شکل مي‌گيرد و دنبال مي‌شود، گفت: آمريکايي‌ها پنج تهديد دنيا را مطرح کرده‌اند که دومين تهديد را تهديد زيستي دانسته‌اند.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با اشاره به حوزه تهديدات زيستي، آنها را در 6 دسته تقسيم‌بندي کرد و گفت: حوزه انسان، دام، نباتات، آب آشاميدني، محيط زيست و منابع طبيعي، غذا و دارو و صنايع مرتبط با آنها 6 دسته زيستي هستند.
وي با اشاره به اينکه در سال جاري صاحب شرکت ماکروسافت در کنفرانس امنيتي مونيخ سه تهديد جهاني تغييرات اقليمي، جنگ هسته‌اي و تهديدات بيولوژيک را به عنوان تهديدات برتر جهان نام برده است، بيان کرد: تحولات در حوزه تهديدات زيستي و بيولوژيک مي‌تواند در يک آينده نزديک جهان را با يک اپيدمي گسترده روبرو کند که تلفات زيادي را داشته باشد.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با اشاره به اهميت آمادگي بخش بهداشتي و غيربهداشتي در تهديدات زيستي در حد آمادگي يک ارتش براي حمله، گفت: آمادگي دستگاه اجرايي براي مقابله با يک اپيدمي گسترده در حد يک ارتش بسيار حائز اهميت است.


وي با تاکيد به اينکه موضوع پدافند زيستي در قالب ظرفيت ملي که بتواند در حوادث مقابله کند، بايد مورد توجه باشد، افزود: براي اين موضوع با چالش‌هايي مواجه هستيم چراکه درک واحدي نسبت به موضوعات پدافند زيستي نداريم.
جلالي با بيان اينکه در هنگام تهديد 29 دستگاه بايد با هم همکاري داشته باشند، گفت:‌ داشتن يک سيستم يکپارچه پدافند زيستي يک ضرورت ويژه است.

وي با اشاره به اينکه منشأ تهيدات زيستي به سه قسم يعني حوادث محيطي و بيماري‌هاي طبيعي، اقدامات تروريستي و تهديدات ناشي از کشور متخاصم تقسيم مي‌شود، افزود: تهديدات زيستي اينکه دستکاري شده يا خير مهم بوده و بايد سامانه‌هاي تشخيصي در اين زمينه باشد اما متاسفانه در اين خصوص خيلي جلو نيستيم.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور مولفه‌هاي تهديدات زيستي با منشأ مختلف را حوادث و بيماري‌هاي طبيعي، اقدامات بيوتروريستي و جنگ زيستي برشمرد و افزود: شناسايي منشأ و عامل تهديد بسيار مهم است.

وي با اشاره به اينکه بسياري از محققان معتقدند بسياري از ويروس‌هاي بيماري ابولا و ايدز دستکاري شده است، گفت: ممکن است سطح مقابله با چنين تهديدات نيز متفاوت باشد.
جلالي با اشاره به اينکه در موضوع بيوتروريسم امنيت ملي نشانه مي‌رود، بيان کرد: در حوزه بيوتروريسم بخش اول مقابله اطلاعاتي و بخشي نيز مقابله با بحث بيو يعني درمان بيماري است.

وي با بيان اينکه گاهي مواقع عوامل زيستي ارگانيسم‌هاي بيماري‌زايي از قبيل ميکروب‌ها، ويروس‌ها، انگل‌ها يا سموم هستند که توسط انسان از منابع زيستي توليد مي‌شود، افزود: در جنگ زيستي نخستين موضوع مهم مقابله زيستي است.
رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با اشاره به اينکه اهداف تهديدات زيستي دو قسم است يعني اهداف زمان جنگ است که در دفاع مقدس نيز حمله زيستي وجود داشت و عراقي‌ها حمله زيستي داشتند، خاطرنشان کرد: بخش دوم اهداف تهديدات زيستي در زمان صلح است و اين بسيار مهم بوده که عمدتا تهديدات اقتصادي است يا مثلا از بين بردن امنيت بهداشتي و غذايي نشانه رفته است.

وي گام‌هاي اساسي پدافند زيستي يعني سياست‌گذاري، راهبري، هدايت، عملياتي پدافند زيستي، فرماندهي، مديريت، کنترل حوادث عامه با بکارگيري ظرفيت ملي را مهم دانست و افزود: در گام نخست بايد تهديدات را شناسايي و دوم محيط‌ شناسي کرد.
جلالي با اهميت به طراحي عمليات پدافندزيستي در اين راستا، گفت: در کنار آن انجام عمليات امداد و نجات و درمان، دفع آلودگي، رديابي و تعاقب تهديد، ساخت دارو و ... مهم است.
وي با اشاره به اينکه در گام نخست براي مقابله بايد ماهيت تهديد را شناخت، افزود: شناسايي سطح تهديد نيز بسيار مهم بوده و بايد داراي شبکه پايش براي موضوعات مختلف باشيم.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با اهميت به تشخيص استراتژيک دشمن، گفت: شناخت محيط زيستي تهديد بسيار مهم بوده و در اين راستا تغيير اقليم و دما نکته حائز اهميت است.
وي با اشاره به اينکه عمليات پدافند زيستي به عهده سپاه گذاشته شده  که در اين راستا طرح ريزي عمليات، محيط زيستي، دکترين پدافند زيستي، تقسيم وظايف عمده، تعيين روابط و فرماندهي، مدل فرماندهي و مقابله و شبيه‌سازي محيطي مورد توجه است، گفت: در حوزه درمان، امداد و نجات بايد صورت گيرد و در اين زمينه بانک امداد و نجات و درمان، محيط شناسي، سازماندهي واحدهاي امداد و نجات، تقسيم جمعيت به سه قسمت سالم، بيمار و مشکوک به بيمار حائز اهميت است.

جلالي با بيان اينکه براي رديابي و تعاقب تهديد عوامل تهديد و زيستي را بايد شناخت، تشکيل تيم امنيتي پزشکي، شبکه پايش و کنترل تهديدات، تعامل بين‌المللي و منطقه‌اي، غربالگري محيط و پايش و... را مهم عنوان کرد.
وي با تاکيد به اينکه نظام فعلي توليد واکسن در کشور نظام مناسبي نيست و بايد در سطح استانها ذخيره محکم و ساز و کار مناسبي داشته باشيم، گفت: بايد بتوانيم اقدامات را مستندسازي کنيم.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با بيان اينکه در داستان زلزله‌هاي کشور چه در رودبار، بم، تبريز و... اشتباهات ثابتي داشته‌ايم و آن را نيز همواره تکرار مي‌کنيم، افزود: نداشتن فرماندهي مشخص مشکل بوده و بايد فرايند‌سازي صورت گيرد تا اين اشتباهات را تکرار نکنيم.

وي با اشاره به اينکه مقابله با تهديد زيستي جمعي است و بسيار مهم بوده و بايد همه دستگاه‌ها بسيج شوند و به جلو پيش روند، گفت: پيشنهاد مي‌کنم در استان براساس فرضيات، طرح پدافند زيستي تهيه و آموزش داده شود و بعد تمرين شود تا بتوانيم فرايند خوبي داشته باشيم.
اين همايش مشترکا توسط اداره کل پدافند غير عامل استانداري و شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي و آب منطقه اي و دانشگاه علوم پزشکي و شهرداري همدان برگزار گرديد.
 
captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x