شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
کلنگ زني پروژه شبکه جمع آوري فاضلاب دره مرادبيگ با حضور مسئولين استاني

کلنگ زني پروژه شبکه جمع آوري فاضلاب دره مرادبيگ با حضور مسئولين استاني

--


به گزارش روابط عمومي مراسم کلنگ زني اجراي شبکه جمع آوري فاضلاب دره مرادبيگ با حضور نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار همدان، مسئولين شرکت آبفا و جمعي از اهالي دره مرادبيگ انجام پذيرفت.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در اين مراسم با اشاره به کاهش 50 درصدي بارندگي اظهار کرد: سال گذشته سد اکباتان در مدت مشابه امسال، با 34 ميليون متر مکعب، سرريز شده اما اکنون 14 ميليون متر مکعب است که تاکنون 60 درصد کاهش حجم سد را داريم.

وي ادامه داد: سال گذشته ميزان ورودي سد اکباتان 20 هزار ليتر در ثانيه بود اما امسال ورودي آب به سد يک‌هزار و 500 ليتر در ثانيه کاهش يافته که 18 برابر کاهش ورددي به سد را شاهد بوديم.

مهندس حسيني‌بيداربيان کرد: تلاش بر اين است که بتوانيم مصرف آب را مديريت کنيم و تلاش کنيم که بتوانيم خدمات شايسته‌اي داشته باشيم.

وي با اشاره به اجراي شبکه فاضلاب در همدان خاطرنشان کرد: در سطح کشور ميزان پوشش مشترکان از شبکه فاضلاب، 45 درصد است در حالي که در استان همدان 75 درصد زير پوشش شبکه فاضلاب هستند.

مهندس حسيني‌بيدار با بيان اينکه شبکه‌هاي آب و فاضلاب ما سنتي است، تصريح کرد: برنامه ما در شرکت تلاش بر اين است که سال 97 حاشيه شهر همدان با کمک اعضاي شوراي شهر بتوانيم 95 درصد شهر را زير پوشش فاضلاب کنيم.

وي هدف از اجراي شبکه فاضلاب را مديريت فاضلاب‌هاي ورودي به رودخانه‌ها دانست و گفت: اجراي شبکه فاضلاب در دره مرادبيک 1.5 ميليارد تومان هزينه نياز دارد.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان فاضلاب دره مرادبيک به تصيفه‌خانه انتقال خواهد يافت، گفت: با انتقال فاضلاب به تصفيه‌خانه بازچرخاني آب صورت گرفته و هدف اين است که رودخانه‌ها از فاضلاب پاک‌سازي شود.

وي با اشاره به اينکه با کمک نمايندگان مجلس اعتبارات خوبي براي فاضلاب جذب شده است، افزود: اميدواريم ضمن همراهي مردم در مصرف بهينه آب، بتوانيم در حاشيه شهر نيز خدمات آبفا را داشته باشيم.

همچنين در اين مراسم حميدرضا حاجي‌بابايي اظهار کرد: زماني وضعيت آب در همدان نگران‌کننده بود که بنابراين دو کار انجام شد يکي اينکه ظرفيت سد اکباتان از 8 ميليون مترمکعب به 34 ميليون متر مکعب افزايش يافت و ديگر اينکه سد آبشينه با ظرفيت 5 ميليون متر مکعب ساخته شد.

وي با بيان اينکه در ان زمان با استفاده بيش از حد از چاه‌ها، کشاورزي دچار مشکل مي‌شد، افزود: براي رفع اين نقيصه در سفر مقام معظم رهبري در سال 83، بحث انتقال آب از سد تالوار به همدان مطرح شد.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در ان زمان اين مصوبه سفر رهبري به مجلس رفت و رديف بودجه نيز اخذ کرد، گفت: بر اين اساس همه مسوولان از سال 83 زحمت کشيدند و اکنون از اين پروژه حدود 68 کيلومتر اجرايي و 28 کيلومتر اجرا نشده است و اين پروژه داراي 62 درصد پيشرفت فيزيکي است.

وي با اشاره به جلسه اخير قرارگاه خاتم‌الانبياء و مسئولان مرتبط بيان کرد: با توجه به اينکه سد تالوار از سال 83 تاکنون به مرور کم آب شده و ديگر اينکه بالادست سد تالوار، سد آزاد ساخته شده و ديگر آب وارد سد تالوار نمي‌شود، بنابراين مقرر شده است که آب همدان علاوه بر سد تالوار از سد آزاد تأمين شود.

حاجي‌بابايي با بيان اينکه ظرفيت سد آزاد 300 ميليون متر مکعب است، بيان کرد: در جلسه‌اي که با وزارت نيرو داشتيم، قرار بر اين شد 50 کيلومتر به سمت سد مدنظر لوله‌گذاري شود، که اين امر اعتبار ملي مي‌طلبد.

وي با بيان اينکه کار مطالعاتي اين پروژه از سوي پيمانکار ان انجام شده است، گفت: بايد به سمت عمليات اجرايي برويم تا زودتر به نتيجه برسد، تا بتوان از اين طريق 52 ميليون متر مکعب آب به همدان انتقال يابد.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه آب انتقالي از منبع جديد مدنظر، 52 ميليون متر مکعب و يک و نيم برابر ظرفيت سد اکباتان است، افزود: بايد از اين آب به  قهاوند، فامنين، کبودراهنگ و همدان آبرساني شود.

وي با بيان اينکه با انتقال آب از سد آزاد، آب سد اکباتان براي کشاورزي استفاده خواهد شد، گفت: همدان به شدت به اين آب نياز دارد زيرا چاه‌هايي که در بهار زده شده از عمق آب را کشيده و موجب خشکي اراضي فامنين مي‌شود.

حاجي‌بابايي با بيان اينکه اين 52 ميليون متر مکعب آب در استان همدان مصرف مي‌شود، بيان کرد: پساب 52 ميليون متر مکعب آب نيز در صنعت، پتروشيمي، پالايشگاه نفت و کشاورزي مصرف خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه هر سال علاوه بر بارندگي، 52 ميليون متر مکعب آب وارد همدان مي‌شود، گفت: اين آب ها علاوه بر تأمين آب مورد نياز همدان، در اراضي و دشت‌هاي همدان نيز تزريق خواهد شد.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با درخواست از شرکت آبفا تأکيد کرد که همدان نبايد در پايان سال 97 مناطقي فاقد آب شرب داشته باشد و در ادامه گفت: همدان کلانشهر است و بايد با قدرت جلو رود که مناطقي چون قاسم‌آباد و حسن‌آباد در اين زمينه پيگيري بيشتري دارند.

خجسته نماينده ي مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي از ديگر سخنرانان اين مراسم در بخشهائي از سخنان خود ضمن تشکر از شوراي دره و شرکت آبفا خاطرنشان کرد: اينکه در سال 99 فاضلاب مناطق محروم همدان به نتيجه رسيده باشد، بسيار با ارزش است و بايد شتاب بگيرد‌.

نماينده مردم همدان در مجلس وضعيت آب در همدان نامناسب ارزيابي کرد و گفت: از 140 چاه 67 چاه ديگر آب ندارد بر اين اساس بايد مديريت مصرف صورت گيرد.

وي با بيان اينکه با انتقال آب از سد تالوار به 47 روستا و 11 شهر آبرساني مي‌شود، گفت: بايد به هدررفت آب نيز توجه شود تا بتوان سال سخت کم‌آبي را طي کرد.

فرماندار همدان نيز در مراسم کلنگ زني بخشي از شبکه جمع آوري فاضلاب دره مرادبيگ گفت: 40 درصد کاهش بارندگي نسبت به پارسال شوخي نيست در حالي که سال قبل اين موقع سرريز سد را جشن گرفتيم.

وي اظهار کرد: يکي از وظايف شرکت آبفا اين است که بتوانيم در حد بضاعتي که داريم در حيطه خدمت‌رساني به مردم تلاش کنيم.

وي با ابراز اميدواري مبني بر اينکه بتوانيم به زودي 95 درصد مردم شهر همدان را زير پوشش شبکه فاضلاب قرار دهيم، گفت: امروز پروژه شبکه فاضلاب دره مرادبيک کلنگ‌زني مي‌شود و اميدواريم طبق زمان‌بندي تا سه ماه آينده به پايان برسد و سعي مي‌کنيم در کميته برنامه‌ريزي و توسعه فازهاي بعدي نيز کمک کنيم.

فرماندار همدان با بيان اينکه وضعيت آب همدان اکنون قابل مقايسه با گذشته نيست، گفت: 40 درصد کاهش بارندگي نسبت به پارسال شوخي نيست در حالي که سال قبل اين موقع سرريز سد را جشن گرفتيم.

وي اضافه کرد: امسال سد اکباتان با 14 ميليون ليتر ذخيره بسيار کم است و اميدواريم دره مرادبيک در زمان غيرقابل نياز به آب کشاورزي، آب آشاميدني را در اختيار آبفا براي مشترکان قرار دهد.
captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x