شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
به همت شرکت آب و فاضلاب استان همدان:/ زندگي در دل رودخانه‌هاي همدان به جريان افتاد

به همت شرکت آب و فاضلاب استان همدان:/ زندگي در دل رودخانه‌هاي همدان به جريان افتاد

--

رودخانه ديوين احيا مي‌شود            روزهاي خوش رودخانه دره مرادبيگ به‌زودي

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابي‌مهوش: يکي از موضوعاتي که بيشتر شهرهاي جهان با آن مواجه هستند موضوع حوادث طبيعي است. با توجه به ماهيت غير مترقبه بودن غالب حوادث طبيعي و لزوم اتخاذ سريع و صحيح تصميم‌ها و اجراي عمليات، دانشي تحت عنوان مديريت بحران به وجود آمده است. مديريت بحران دانشي است که برنامه‌ريزي و رعايت اصول و استاندارد‌ها در قبل، حين و بعد بحران، سهم انسان را در کنترل حوادث افزايش داده و خسارات ناشي از رخداد يا اثرات حوادث را کاهش مي‌دهد. سيستم‌هاي آب و فاضلاب نقشي مهم و کليدي را در حفاظت از سلامت و بهداشت جامعه و محيط‌زيست ايفا مي‌کنند لذا هرگونه قطع و توقف در خدمات‌دهي سيستم آب و فاضلاب خواه ناشي از بحران‌هاي طبيعي و خواه ناشي از رخدادهاي غيرطبيعي، مي‌تواند تاثيرات بهداشتي زياد و گسترده‌اي را در سطح جامعه به همراه داشته و باعث گسترش نارضايتي در سطح جامعه شود.

از آنجايي‌که طي آغازين روزهاي بهار شاهد بروز بحران سيل در شهرهاي مختلف به ويژه در سطح شهرو استان همدان بوديم و در واقع اين سيل آزموني بود براي شرکت آب و فاضلاب استان که در آن مي‌توان نمره قابل قبولي به اين نهاد خدمات‌رسان داد بر آن شديم تا در خصوص تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي اين شرکت گفتگويي را با فرهاد بختياري فر معاون مهندسي و توسعه شرکت آب و فاضلاب همدان ترتيب دهيم که در ادامه مي‌خوانيد:

معاون مهندسي و توسعه شرکت آب و فاضلاب همدان با بيان اينکه از سال گذشته اين شرکت از طريق معاونت مهندسي خود جمع‌آوري فاضلاب از رودخانه‌هاي سطح شهر همدان را به عنوان اصلي‌ترين هدف خود دنبال مي‌کند گفت: ريختن فاضلاب در رودخانه معضلاتي همچون مباحث بهداشتي در مناطق پايين دست را به دنبال داشت زيرا افراد سودجو از اين فرصت استفاده کرده و از آب آلوده براي آبياري مزارع و سبزيکاري‌هاي خود بهره مي‌بردند از طرفي هم سيما و منظر شهري بر اثر آلوده بودن اين رودخانه‌ها به فاضلاب مخدوش شده بود.

فرهاد بختياري‌فر با بيان اينکه براين اساس بخش اعظمي از اعتبارات شرکت حتي از محل تبصره ماده 3 نيز به اين امر اختصاص يافت اذعان کرد: درواقع اين امري يک مطالبه عمومي از سوي شهروندان همداني، اداره بهداشت و استانداري و حفاظت از محيط زيست بود.

*تکميل شبکه‌هاي فرعي فاضلاب شهر همدان نيازمند 31 ميليارد تومان اعتبار

وي با تاکيد براينکه در شهر همدان 50 درصد از شبکه‌هاي فرعي هنوز باقي‌مانده و اجرا نشده‌اند بنابراين بخشي از فاضلاب شهر از طريق انشعابات توسط شهروندان که در حريم رودخانه‌ها ساکن هستند به رودخانه ريخته مي‌شود تصريح کرد: طبق برآوردهاي سال 95 نيازمند 130 ميليارد تومان اعتبارهستيم که طي اين دو سال اين مبلغ يقينا افزايش نيز داشته است.

بختياري‌فر با اشاره به اينکه تکميل تصفيه‌خانه فاضلاب استان همدان نيز 30 ميليارد تومان اعتبار لازم دارد اذعان کرد: از آنجايي‌که نبايد منتظر اختصاص ويپه اعتبار بمانيم پس براي رسيدن به مقصود خود درحوزه پاکسازي رودخانه‌ها هدف گذاري‌ خاص مد نظر قرار گرفت و از محل اعتبارات جاري و تبصره 3 شرکت به غير از بودجه طرح‌هاي عمراني مبالغي به اين امر اختصاص داده شد.

معاون مهندسي و توسعه شرکت آب و فاضلاب همدان افزود: براين اساس يکي از پروژه‌هاي مد نظر پاکسازي رودخانه دره مرادبيگ بود پس قراردادي با پيمانکار بسته شدتا فاضلاب سيلوار و منطقه دره مرادبيگ از طريق اجراي شبکه فاضلاب و خط انتقال جمع‌آوري شود که خوشبختانه عمليات اجرايي اين پروژه درحال سپري کردن مراحل پاياني است و به زودي فاضلاب اين دو نقطه در کوي استادان به شبکه فاضلاب شهر همدان متصل مي‌شود.

وي ادامه داد: براي رودخانه ديوين که از محله جانبازان وباغ حکمتي عبور مي‌کند نيز طرح جمع‌آوري فاضلاب از طريق استقرار دو شبکه درحال اجراست به نحوي‌که در محله جانبازان از طريق استقرار دو سايز لوله به قطر 400 و 600 و در محله باغ حمکتي با لوله‌هاي 400 ميلي‌متري وهر دو به طول هزارو صد متر اين تفکيک فاضلاب از رودخانه انجام مي‌شود.

بختياري‌فر با بيان اينکه پروژه ديگر ما در حد فاصل بلوار خوزستان تا خيابان وحدت انجام مي‌پذيرد تشريح کرد: دراين منطقه نيز بخشي از شبکه فاضلاب را با لوله‌هايي به قطر هزار ميلي‌متر و بخشي نيز با قطر 250 ميلمتر درحال اجراست که در صورت اتمام فاضلاب منطقه مجيدآباد از رودخانه خارج خواهد شد.

وي با اشاره به مبالغ قراردادها و پيمان‌هاي اجراي پروژه پاکسازي رودخانه از فاضلاب گفت: هزينه اجراي پروژه مجيدآباد حدود يک ميليارد و 300 ميليون تومان، پروژه منطقه باغ حکمتي و جانبازان نيز حدود يک ميليارد و پروژه دره مرادبيگ نيز چيزي حدود 600 ميليون تومان است.

وي با تصريح براينکه پروژه مهم ديگر نيز طي سال گذشته دراين راستا به اجرا در آمد و آن ساماندهي بخشي از شبکه فاضلاب همدان به اسم کلکتور F2 و شهرک صادقيه بود ابراز کرد: اين کلکتور يکي از کلکتورهاي اصلي سطح شهر همدان است که خوشبختانه به صورت کامل اجرا شد به طوري که دو شبکه500 متري به قطر هزار وديگري 400 ميلمتري دراين محل احداث شد.

بختياري‌فر با اشاره به اينکه مبلغ اجراي اين پروژه نيز يک ميليارد تومان بود خاطر نشان کرد: با اجراي اين پروژه و بهره‌برداري از آن پيش از ايام نوروز کل فاضلاب محله‌هاي شهرک صادقيه، منوچهري، چرمسازي و شهرک مدرس از رودخانه‌اي که از خيابان ستاره مي‌گذشت تفکيک شد.

وي با اشاره به دشواي‌هاي اجراي پروژه کلکتور F2 و شهرک صادقيه عنوان کرد: از آنجايي‌که در محل پل شهيد قهاري به دليل تردد خودرو با محدوديت حفاري مواجه بوديم و سالها بود که مجوز حفاري به ما داده نمي‌شد پس دريک اقدام منحصر به فرد چيزي حدود 500 متر را به صورت نقب حفاري کرده و از اين طريق لوله‌هايي به قطر هزار ميلمتر را از رودخانه به کلکتور اصلي متصل کرديم اين بدان معنا است که در محل کسي اثري از حفاري را مشاهده نکرد بلکه از طريق لوله‌راني از زير زمين اين پروژه را اجرا کرديم.

بختياري‌فر با بيان اينکه اين شبکه در هر ثانيه حدود 150 ليتر فاضلاب را از رودخانه منفک مي‌کند عنوان کرد: دراين پروژه نيز فاضلاب تفکيک شده به تصفيه خانه منتقل مي‌شود.

وي با تاکيد براينکه وعده مديرعامل شرکت به استاندار قبلي و فعلي مبني براينکه ميزان بهره‌مندي ساکنين حاشيه شهر از شبکه فاضلاب به 95 درصد برساند از طريق اجراي اين شبکه‌ها در سال 97 محقق شد عنوان کرد: به واقع طي سال گذشته عمده فعاليت در خصوص اجراي شبکه فاضلاب بر حاشيه شهر متمرکز بود.

بختياري‌فر با بيان اينکه نتيجه اين تلاش‌ها و شبکه‌گذاري‌ها طي بارندگي‌هاي اخير بر همگان مشخص شد عنوان کرد: خوشبختانه طي اين بارش‌ها موردي از پس‌زدگي فاضلاب در مناطق حاشيه‌اي شهر گزارش نشد اين درحالي است که همه ساله با کوچکترين بارشي شاهد پس‌زدگي فاضلاب در اين گونه مناطق بوديم.

وي افزود: به واقع با اجراي اين پروژه‌ها هم فاضلاب از رودخانه‌ها جدا شد و هم مشکل پس‌زدگي فاضلاب را مديريت کرديم.

معاون مهندسي و توسعه شرکت آب و فاضلاب همدان در خاتمه با بيان اينکه طي سال جاري نيز مقرر کرديم از طريق سه قرارداد جديد بازهم پاکسازي رودخانه در مناطق مختلف شهر را دنبال کنيم تصريح کرد: البته تکميل و اتمام پروژه‌هاي در دست اجرا نيز جزء اولويت‌هاي ما خواهد بود.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x