شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
جداسازي فاضلاب از رودخانه‌هاي همدان

جداسازي فاضلاب از رودخانه‌هاي همدان

--

معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان از عزم جدي آبفاي همدان براي جداسازي فاضلاب از رودخانه‌ها خبر داد و گفت: ۷۵ درصد جمعيت استان زيرپوشش شبکه فاضلاب قرار دارد.
به گزارش روابط عمومي آبفاي استان همدان، فرهاد بختياري‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بيان اينکه يکي از اهداف ما از سال ۹۷ جداسازي فاضلاب از رودخانه‌ها  بوده است اظهار کرد: از جمله برنامه‌ها در اين خصوص نصب انشعابات فاضلاب است به طوري که با فروش انشعاب بتوانيم درآمدي نيز براي شرکت داشته باشيم‌.

وي ادامه داد: با توجه به مباحث بهداشتي بودن آب، اهميت سلامت مردم و عاري شدن رودخانه‌ها از فاضلاب تلاش ما اين است که تا حد امکان جداسازي فاضلاب صورت گيرد.

معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب آبفاي همدان با بيان اينکه يکي از موارد مهم در جداسازي رودخانه دره‌مرادبيک از بالادست بود بيان کرد: بر همين اساس ضمن عقد قرارداد ضلع شرقي رودخانه دره مرادبيک و شبکه فاضلاب روستاي سيلوار اجرا شد به طوري که ضمن مجزا شدن فاضلاب اين دو روستا، از طريق جاده قديم دره اتصال به شبکه فاصلاب با يک‌هزار و ۸۵۰ متر لوله‌گذاري انجام شد.

وي با تاکيد بر اينکه اکنون بالادست رودخانه دره‌ مرادبيک کاملا پاک شده و بوي فاضلاب احساس نمي‌شود افزود: اکنون به قدري رودخانه از فاضلاب پاک شده که مردم در کنار آن تفريح هم مي‌کنند.

وي با اشاره به جداسازي فاضلاب از رودخانه‌ عبوري از شهرک صادقيه، منوچهري، چرم‌سازي و مدرس خاطرنشان کرد: با جداسازي فاضلاب از اين رودخانه ۱۲۰ ليتر در ثانيه فاضلاب مجزا شده و به تصفيه‌خانه فاضلاب مي‌رود.

بختياري‌فر با بيان اينکه عمده فاضلاب ورودي به رودخانه عباس‌آباد از اين چهار منطقه بود که جداسازي شد تصريح کرد: حدود ۵۰۰ متر لوله با قطر هزار ميليمتر و ۵۰۰ متر لوله با قطر ۴۰۰ ميليمتر براي جداسازي فاضلاب اين رودخانه کار شده است.

وي با اشاره به اينکه پاک‌سازي فاضلاب از رودخانه مناطق جانبازان، باغ حکمتي و فاز ۳ شهرک فرهنگيان در دست اقدام است اضافه کرد: بر اين اساس بلوار بهنامجو و جانبازان پاک‌سازي شده‌اند.

معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصريح کرد: براي جمع‌آوري فاضلاب رودخانه انتهاي ديوين دو شبکه به موازات رودخانه ايجاد کرديم که فاضلاب رودخانه دو منطقه جانبازان و باغ حکمتي را نيز تفکيک مي‌کند.

وي با بيان اينکه در رودخانه خضر پشت کشتارگاه و مجيدآباد نيز برنامه‌هايي اجرا شده است يادآور شد: در اين مناطق با لوله قطر هزار ميليمتر ۴۰۰ متر شبکه جمع‌آوري فاضلاب اجرا شده است.

بختياري‌فر با بيان اينکه تفکيک فاضلاب از رودخانه‌ها افزايش دبي تصفيه‌خانه فاضلاب را منجر شده است گفت: گرچه شهرداري روي برخي رودخانه‌ها را پوشانده است اما با توجه به اينکه رودخانه‌ها در پايين‌دست براي کشاورزي استفاده مي‌شد لازم بود پاک‌سازي صورت گيرد.

وي با تاکيد بر اينکه ما به دنبال جداسازي فاضلاب از رودخانه‌ها هستيم تا براي کشاورزي از فاضلاب استفاده نشود بيان کرد: حدود ۵۰۰ ليتر در ثانيه دبي تصفيه‌خانه فاضلاب بود که با اين اقدامات ۲۵۰ ليتر در ثانيه به دبي تصفيه‌خانه اضافه شده است.

معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان با بيان اينکه در شبکه مدرن فاضلاب به سمت تصفيه‌خانه مي‌رود اما فاضلاب شبکه‌هاي سنتي به رودخانه‌ها متصل مي‌شود تصريح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد شبکه فاضلاب همدان مدرن شده و با اصلاح شبکه سنتي نيز متناسب با متراژ آن، فاضلاب از شبکه سنتي جدا و به سمت تصفيه‌خانه مي‌رود.

وي با بيان اينکه اصلاح شبکه اعتبارات خاص خود را مي‌خواهد و با محدوديت‌هاي اعتباري نمي‌توان ضربتي عمل کرد يادآور شد: در اجراي شبکه مدرن مناطقي که داراي شبکه سنتي است از محل اتصال به رودخانه قطع کرده و به تصفيه‌خانه هدايت مي‌شود.

 بختياري‌فر با بيان اينکه ۷۵ درصد جمعيت استان زير پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که از ميانگين کشوري بالاست افزود: پوشش شبکه فاضلاب بيشتر در حاشيه شهر اتفاق افتاده به طوري که اکنون به ۹۵ درصد رسيده است.

وي با اشاره به اينکه فعاليت‌هاي شرکت آبفا متمرکز به حاشيه شهر شده است گفت: اصلاح شبکه نيز براي تبديل شبکه سنتي به مدرن در حال انجام است تا بخش زيادي از فاضلاب ورودي به رودخانه به شبکه فاضلاب مدرن برگردد.

معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان بيان کرد: در شبکه فاصلاب طي سال ۹۸ قريب به ۲۷ کيلومتر توسعه شبکه و ۵.۵ کيلومتر اصلاح شبکه فاضلاب در سطح استان انجام شده است.



captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x