شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
مديرکل مديريت بحران استانداري همدان: ضرورت برنامه ريزي به منظور مديريت توزيع آب/ جلوگيري از کشت دوم از الزامات است

مديرکل مديريت بحران استانداري همدان: ضرورت برنامه ريزي به منظور مديريت توزيع آب/ جلوگيري از کشت دوم از الزامات است

--

مدير کل مديريت بحران استانداري همدان با بيان اين نکته که بهره گيري از راهکارهاي نوين در راستاي مديريت منابع آبي الزامي است گفت: در صورت پيش بيني بروز شرايط بحراني و کم آبي، بايد پيش از وقوع، برنامه ريزي هايي به منظور مديريت توزيع آب انجام شود.

به گزارش روابط عمومي آبفاي استان همدان، عليمردان طالبي در جلسه انسجام بخشي آب و آبفاي همدان با بيان اينکه عمده نگراني هاي ما مربوط به خشکسالي است گفت: بايد مشخص شود آب پيش بيني شده از سد تالوار چه زماني قرار است به منابع آبي ما تزريق شود.
وي با تاکيد بر اينکه البته به عقيده من مشکل آب همدان بايد درون حوزه اي حل شود، عنوان کرد: بايد با بهره گيري از راهکارهاي نوين بتوانيم کمبود منابع آبي را از خود استان تامين نماييم.
طالبي همچنين بر بهره گيري ازبرنامه جامع راهبردي آب تاکيد کرد واظهارداشت: چنانچه قراراست مديريت توزيع آب بنابر ضرورت انجام شود بايد برنامه ريزي ها از هم اکنون در دستور کار قرار گيرد. 
وي همچنين ضمن اشاره به شناسايي سازمانها و نهادهاي غيردولتي پرمصرف بيان کرد: شناسايي و برخورد با اين گونه سازمانها بايد در دستور کار قرار گيرد. 
وي برعدم تحويل سوخت به چاههاي آب غير مجاز نيز تاکيد کرد وگفت:درشرايط موجود، جلوگيري از کشت دوم از الزامات است.
طالبي همچنين برشناسايي چاههاي دستگاهاي اجرايي و بهره گيري از آنها تاکيد کرد و گفت: شناسايي مشترکين پرمصرف و توصيه به آنها ضروري است.
يوسفي مدير کل دفتر فني استانداري همدان نيز در اين جلسه ضمن اشاره به يکپارچه سازي دو مجموعه آبفاي شهري و روستايي،گفت: ضروري است با توجه به ورود به شرايط ويژه، علاوه بر مشترکين شهري برنامه ريزي به منظور کاهش مشکلات مشترکين روستايي نيز در دستور کار قرار گيرد.
وي افزود: يکي از طرح هاي محرک و عمده استان انتقال آب از سد تالوار است که بايد در اين رابطه کميته کارشناسي مسائل فني در کنار کميته مالي تشکيل شود. 
وي با بيان اينکه به زعم من بحران جدي را در مسئله آب پيش رو خواهيم داشت، عنوان کرد: بايد علاوه بر شهر همدان موضوع در سطح استان مدنظر قرار گيرد چراکه با وجود بحران بيماري کرونا مردم داراي انتظارات ويژه اي هستند.  
درادامه مهندس حسيني بيدار مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بيان اين جمله که امسال دغدغه ويژه اي از بابت تامين آب داريم گفت: برهمين اساس جلسات متعددي به منظور رصد و رفع مشکلات برگزار شده است.
وي با بيان اينکه البته اين اولين بار نيست که ما با شرايط بحراني مواجه ميشويم اظهارداشت: در طي 9 سال خدمت در اين مجموعه، اجازه نداديم مردم لحظه اي با قطعي آب مواجه باشند و به لطف خدا از اين پس هم مديريت خواهيم کرد.
وي بر مديرت فشار تاکيد و بيان کرد: با توجه به شرايط موجود تقاضا داريم جهاد کشاورزي و فرمانداري ها نيز بر جلوگيري از کشت دوم اقدام نمايند.
 حسيني بيدارهمچنين با بيان اينکه آبرساني اضطراري از خط انتقال تالوار بايد تا تيرماه عملياتي شود گفت:درصورت عدم تامين آب از اين منبع ممکن است در بخش هايي از همدان با جيره بندي مواجه شويم.
وي همچنين افزود: ضروري است در راستاي پروژه آبرساني از سد تالوار با حضوراستاندار و نمايندگان مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي جلسه اي اضطراري برگزار شود.

معاون بهره برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم در اين جلسه با اشاره به اينکه بر اساس توسعه بافت شهرهمدان و همچنين شيوع ويروس کرونا، مصرف آب سال گذشته با سال جاري تا حدودي متفاوت است گفت: براساس بررسي هاي انجام شده، در سال جاري مصرف آب شرب چيزي در حدود 180 تا 200 ليتربر ثانيه نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
حميدرضا نيکداد ادامه داد: برهمين اساس نسبت به سال گذشته 5 ميليون متر مکعب به نياز برداشت از آب سد اکباتان افزوده خواهد شد.
وي با بيان اينکه در شش ماهه نخست سال گذشته حدودا 21 ميليون متر مکعب آب از ذخاير آبي سدها برداشت شد، عنوان کرد: پيش بيني ميشود با توجه به افزايش مصرف آب در سال جاري، نيازمند بيش از 26 ميليون متر مکعب آب از ذخاير آبهاي سطحي باشيم که به نظر ميرسد با توجه به وضعيت موجود، بين 1 تا 2 ميليون متر مکعب با کمبود ذخاير آبي مواجه باشيم.
معاون بهره برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: درصورت وجود شوک ناگهاني و تشديد وضعيت بحراني ناگزير به مديريت توزيع آب در شهر همدان خواهيم بود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 45 درصد برداشت آب از سداکباتان،17 درصد از سدآبشينه، 25 درصد از رودخانه عباس آباد و خاکو و 13 درصد از چاهها مي باشد، يادآور شد: برهمين اساس در حال حاضر حدود 60 درصد از آب مصرفي شهرهمدان از ذخاير آبي سدها تامين ميشود.
حميدرضا نيکداد بيان کرد: در صورت از دست دادن منابع آبي رودخانه عباس آباد، مشکلاتي در توزيع آب در بخش هايي از شهر قابل انتظار است.
وي با اشاره به اينکه بر مبناي شرايط موجود، بلافاصله پس از تعطيلات نوروزي نخستين جلسه مديريت بحران در شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، گفت: بر همين اساس  با بروز رساني کنترل گرها مديريت فشاردرشبکه اعمال شد ضمن اينکه نشت يابي به منظورجلوگيري از پرت آب در حال انجام مي باشد.
وي همچنين افزود: دستورعدم فروش انشعابات ساختمان سازي و همچنين توسعه به منظور اضافه شدن مصرف کننده نيز مصوب و ابلاغ شده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه اميدوار بوديم بحث آب رساني اضطراري از خط انتقال تالوار با وجود درخواستها و مذاکرات انجام شده به نتيجه برسد، گفت:با توجه به بازديدي که از منطقه داشتيم، نمي توان روي اين منبع آبي درتابستان سال جاري حساب نمود.
مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي همدان نيز در اين جلسه با اشاره به اينکه در حال حاضر 19 ميليون متر مکعب آب در پشت سد اکباتان با ورودي 3 متر مکعب در ثانيه وجود دارد، گفت: ميزان مصرف چيزي در حدود  950 تا 1000 ليتردر ثانيه در نوسان است.
منصور ستوده همچنين ضمن اشاره به سد آبشينه عنوان کرد: اين سد نيز در حال حاضر 5 ميليون متر مکعب ذخيره آبي دارد که ميتوان از اين ظرفيت نيز در شرايط موجود بهره گرفت.
وي با بيان اينکه بخشي از ذخاير آبي ما به مصرف کشاورزي ميرسد، عنوان کرد: برابرآخرين آمار دريافتي، سال گذشته به بخش کشاورزي سه روستاي شورين، سنگستان و آبشينه چيزي در حدود2 ميليون و 600 هزار متر مکعب آب اختصاص يافت  که طي مکاتباتي سعي  داريم جلوي کشت هاي پر آب بر را بگيريم، ضمن اينکه پيشنهاد ميکنيم با همراهي کشاورزان و باغداران عزيز سهم آبي زمين هاي کشاورزي تا حدودي کاهش يابد.
ستوده تصريح کرد:باتوجه به پيش بيني نزولات جوي در ماههاي پيش رو، انتظار داريم ذخير آبي سداکباتان از 19 ميليون متر مکعب به 25 ميليون متر مکعب برسد که با کاهش سهم بخش کشاورزي ميزان ذخاير آبي اين سد به  23 ميليون متر مکعب خواهد رسيد.
وي افزود:همچنين چنانچه 2ميليون مترمکعب از ذخاير آبي سد اکباتان و آبشينه را مرده و از دست رفته در نظر بگيريم، چيزي در حدود 25 ميليون متر مکعب براي مصرف شرب مشترکين باقي خواهد ماند.
وي با بيان اينکه سال گذشته تا پايان شهريور ماه و با وجود شيوع ويروس کرونا ماهيانه به طور متوسط 3 ميليون و 400 هزار متر مکعب آب توسط مشترکين مصرف شده، اظهارداشت: برمبناي برآورد سال گذشته، تا پايان شهريور ماه سال جاري نيازمند 17 تا 18 ميليون متر مکعب آب در بخش شرب هستيم  که بر همين اساس تا پايان  شش ماهه نخست امشکلي براي تامين آب نخواهيم داشت اما در صورت عدم بارش از اوايل پاييز و در سال آبي جديد به مشکل برخواهيم خورد.
مدير عامل شرکت آب منطقه‌اي همدان عنوان کرد: البته در صورت افزايش نزولات جوي و ذوب شدن  برف هاي بالادست مشکلات پيش گفته تقليل خواهد يافت.
وي در نهايت بيان کرد: درراستاي عبورازشرايط بحراني موجود، اجاره چاههاي کشاورزي، اجاره چاههاي دستگاههاي اجرايي، انسداد چاهاي غير مجاز، نصب کنتور بر روي چاههاي کشاورزي، نصب فشار شکن و مديريت مصرف از جمله راهکارها به منظور کنترل شرايط بوده و اين موضوعات در دستور کار شرکت آب منطقه اي مي باشد.
انتهاي پيام/

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x