شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
مشترکين همداني 60 درصد بيش از الگو آب مصرف ميکنند

مشترکين همداني 60 درصد بيش از الگو آب مصرف ميکنند

--

مدير دفتر روابط عمومي و آموزش همگاني شرکت آب و فاضلاب استان همدان از افزايش مصرف آب و عدم رعايت الگوي مصرف توسط مشترکين در شهر همدان خبر داد.

به گزارش روابط عمومي آبفاي استان همدان، حميد عزيزي متواضع  در گردهمايي مشاورين امور بانوان و خانواده دستگاههاي اجرايي استان که همزمان با هفته صرفه جويي در مصرف آب برگزار شد، با اشاره به اينکه موضوع آب در حال حاضر موضوعي چالش برانگيز است، گفت: در حال حاضر ۷۰درصد مشترکين شهري در استان همدان بيش از الگوي مصرف، آب مصرف ميکنند، ضمن اينکه شيوع ويروس کرونا مصرف آب در استان را تا ۴۰درصد افزايش داده است.

وي با بيان اينکه استاندارد جهاني مصرف آب ۱۵۰ليتر در شبانه روز است،عنوان کرد: متاسفانه اين رقم در شهر همدان ۶۰تا ۷۰درصد بيش از الگوي مصرف است.

عزيزي متواضع افزود:متوسط بارش باران در کشور يک سوم ميانگين جهاني است درحالي که تبخير آب در ايران سه برابر متوسط جهاني مي باشد.
 
وي در ادامه با بيان اينکه قرآن صراحتا به موضوع صرفه جويي در مصرف آب اشاره کرده است،بيان کرد:۷۰درصد سطح زمين پوشيده از آب است که تنها ۳درصد از آن آب شيرين و ۹۰درصد آن به صورت يخ و غير قابل دسترس مي باشد.

وي افزود:عليرغم اينکه کره زمين آبي شناخته ميشود اما درصد اندکي از اين آب به عنوان آب شيرين و در دسترس انسانها مي باشد.

وي با اذعان به اينکه در حال حاضر يک ميليارد و ۲۰۰نفر از جمعيت جهان به آب شرب سالم دسترسي ندارد،خاطرنشان کرد: پيش بيني ميشود ظرف ۲۰سال آينده يک سوم جمعيت جهان به آب شرب  بهداشتي دسترسي نداشته باشند.

وي همچنين ضمن اشاره به گزارشي عنوان کرد: متاسفانه بر اساس گزارشات جهاني،در هر ۲۱ثانيه يک کودک به دليل نوشيدن آب آشاميدني ناسالم جان خود را از دست ميدهد.

وي با تاکيد بر اينکه بايد بپذيريم که  کشور ما کشوري کم آب است،گفت: بر همين اساس بايد سازوکارهاي ما مطابق با شرايط موجود تغيير نمايد.

عزيزي متواضع در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت:35 درصد مساحت کشور ايران در منطقه فراخشک، ۲۹درصد در قسمت در منطقه خشک و ۱۹درصد در منطقه نيمه خشک قرار دارد.

وي همچنين با اذعان به اينکه با فرونشست زمين مرگ زمين امري حتمي است،خاطرنشان کرد:ميليونها سال زمان نياز داريم تا زمين با ديگر احيا شود. 
وي با بيان اينکه در ۴۰سال گذشته تقريبا تمامي آبخوانهاي کشور را از دست داديم،عنوان کرد:اکثر دشتهاي ما نيز در شرايط قرمز و مرده به سر ميبرند.

وي تصريح کرد:اگر الگوي مصرف در حوزه آب و انرژي تغيير نکند با مشکلات عديده اي مواجه خواهيم شد ضمن اينکه نسل آينده ما نيزمحلي براي زندگي نخواهد داشت.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينکه متاسفانه کره زمين نيزبا تغييرات اقليمي روبرو است،عنوان کرد:اقليم فعلي با بارندگي سازگاري ندارد و بخش عمده  اي از بارندگي ها به صورت رواناب از دسترس ما خارج ميشود.

عزيزي متواضع با اشاره به اينکه متاسفانه روند  تبخير در استان همدان روبه رشد است،عنوان کرد: متاسفانه آهنگ ببارشدر استان ما کاهشي است در حالي که آهنگ افزايش دما بسيار افزايشي است.
 
حميد عزيزي متواضع با بيان اينکه ۹۰درصد آب استحصال شده در استان به مصرف کشاورزي مي رسدگفت:درحالي که راندمان توليدات کشاورزي در کشور بسيار پايين است بخش عمده ذخاير آبي ما صرف اين بخش ميشود.

وي در ادامه بيان کرد:در کشور آلمان ۳۵تا ۴۰درصد ذخاير آبي صرف صنعت ميشود در حالي که در استان همدان تنها ۳درصد از اين ذخاير صرف اين حوزه ميشود.

وي همچنين ضمن اشاراتي عنوان کرد در کشور ما ۳۰۰۰ليتر آب صرف توليد گندم ميشود در حالي که اين رقم در کشور چين چيزي در حدود ۶۰۰ليتر مي باشد.

مدير دفتر روابط عمومي و آموزش همگاني شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنين ضمن اشاره به افزايش ۴۰درصدي مصرف آب با شيوع ويروس کرونا بيان کرد:بيشترين مصرف در منازل ما صرف استحمام ميشود که در صورت کنترل، ۳۰درصد کاهش مصرف خواهيم داشت.

وي بر بهره‌گيري از ابزارهاي کاهنده مصرف تاکيد کرد و گفت:استفاده از اين ابزارها تا ۵۰درصد موجب کاهش مصرف ميشود.

عزيزي در بخش پاياني سخنانش با اشاره به اينکه خوشبختانه استان همدان يکي از استانهاي پيش رو در حوزه فاضلاب است،گفت:در حال حاضر برخورداري استان از تاسيسات و شبکه هاي جمع آوري فاضلاب چيزي در حدود ۸۰درصد  است در حالي که اين رقم در کشور چيزي در حدود ۵۰درصد مي باشد.

 در ادامه مدير حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي استان همدان با بيان اينکه در آيات و روايات ديني به صرفه جويي در مصرف آب تاکيدات فراوان شده است،گفت: مقام معظم رهبري نيز بارها و بارها بر صرفه جويي تاکيد نمودند.
مرتضي احمدي رحمت ضمن ارائه توضيحاتي اظهار کرد: تنها ۳درصد از آب توليدي صرف شرب و بخش  عمده آن صرف مصارف کشاورزي مي شود.

وي ادامه داد: کشور ما يک سوم ميانگين جهاني بارش دارد در حالي که ميانگين مصرف در ايران بيش از ميانگين جهاني است.

احمدي ضمن اشاره به افت سطح آبهاي زيرزميني عنوان کرد:مهاجرت از روستاها به حاشيه شهر،خالي از سکنه شدن روستاها، ايجاد گرد و غبار، آلودگي و افزايش غلظت املاح، ايجاد فروچاله ها و فرونشست زمين از تبعات خشک شدن سفرهاي آب زيرزميني است.

وي در ادامه با بيان اينکه آب کالايي با ارزش و حياتي است،خاطرنشان کرد:بيش از ۸۰درصد برداشت و مصارف آب دراستان از منابع زيرزميني است.

وي افزود:هنگامي که بهره برداري بيش از ورودي انجام شود، سطح آب زير زميني به شدت کاهش مي يابد.

احمدي تصريح کرد:سازگاري با کم آبي،احيا و تعادل بخشي،مسدود کردن چاههاي غير مجاز،اصلاح و تعديل پروانه هاي کشاورزي وجلوگيري از اضافه برداشت از جمله راهکارها در اين خصوص است.

مشاور استاندار و مدير کل امور بانوان و خانواده استانداري همدان  با اشاره به نقش زنان در مديريت مصرف گفت: نقش زنان در تربيت نسل آينده نقشي غير قابل انکار است.

عليمحمدي با اذعان به اينکه امروزه در سرار جهان از زنان به عنوان عنصري در تبليغات استفاده ميکنند،خاطرنشان کرد: آموزش زنان پيش از ورود به بحران ميتواند در فرهنگ‌سازي امري اثرگذار باشد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر۲۵هزار خانم کارمند در استان همدان وجود دارد،گفت:هر يک از اين بانوان مي‌توانند به عنوان سفيران فرهنگي تاثير بسزايي در کاهش مصرف آب داشته باشند.

گفتني است در حاشيه اين گردهمايي، مشاورين، از تصفيه خانه آب بهشتي همدان بازديد کردند.

انتهاي خبر/

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x