شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
تصفيه خانه فاضلاب همدان جزو طرح هاي برجسته کشور و حتي طرح هاي بين المللي است / بهره‌برداري فاز يک انتقال آب از سد تالوار به همدان تا بهار سال آينده

تصفيه خانه فاضلاب همدان جزو طرح هاي برجسته کشور و حتي طرح هاي بين المللي است / بهره‌برداري فاز يک انتقال آب از سد تالوار به همدان تا بهار سال آينده

--

وزير نيرو در سفر يک روزه خود به استان همدان از بهره برداري از فاز نخست سد تالوار تا بهار 1401 خبر داد.

به گزارش روابط عمومي آبفاي استان همدان، علي اکبر محرابيان در سفر يک روزه خود به استان همدان ضمن حضور در شوراي هماهنگي مديران صنعت آب و برق اين استان با بيان اينکه امسال سالي خشک را پشت سر گذاشتيم، گفت: خشکسالي سال جاري در نيم قرن اخير بي سابقه بود  ضمن اينکه بارش ها نسبت به سال ماقبل ۵۰ درصد کاهش  و نسبت به۵۰ ساله گذشته با ۳۷ درصد کاهش  مواجه بود.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر  مجموع آب ذخيره شده پشت سدهاي ما ۱۸ ميليارد متر مکعب است عنوان کرد: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ ميليارد متر مکعب کاهش داشته است.

محرابيان با بيان اينکه متاسفانه طي سال‌هاي اخير با رشد مصرف مواجه بوديم اظهار کرد: در بيست سال گذشته مجموع آب مصرفي کشاورزي، شرب و صنعت ۷۸ ميليارد متر مکعب بود که اين عدد سال گذشته به   ۱۰۰ ميليارد متر مکعب رسيد.

وي در ادامه با بيان اينکه شهر همدان جزو ۸ شهر بزرگي است که  با تنش شديد آبي مواجه است گفت: ضروري است مردم انقلابي و فرهنگ دوست همدان دولتمردان را در مديريت مصرف همراهي نمايند.

محرابيان در ادامه با بيان اينکه نزديک به ۹۰درصد مصارف آب در کشاورزي است، خاطرنشان کرد: با رعايت الگوي کشت و کاشت محصولات کم آب بر ميتوان در مديريت مصرف اثرگذار بود.

وي همچنين با بيان اينکه مصارف آب در طول ۲۰سال گذشته از ۷۸ ميليارد متر مکعب به ۱۰۰ميليارد متر مکعب رسيده
است تصريح کرد: چنانچه تناسبي ميان مصارف و منابع وجود نداشته باشد تنش آبي به وجود مي آيد که در همين راستا بايد همه با هم شرايط را مديريت نماييم.

وزير نيرو همچنين با اشاره به اينکه براي هشت شهر مواجه با تنش آبي برنامه ريزي کرده ايم گفت: در رابطه با استان همدان انتقال آب از سد تالوار مدنظر است که بر اساس تکليف، با همراهي همکارانمان و قرارگاه خاتم الانبيا اين پروژه را در قالب دو فاز به مرحله به بهره برداري خواهيم رساند.

وي افزود: بر همين اساس اين پروژه در فاز نخست کل آب مورد نياز همدان را که معادل يک ميليون و ۲۰۰ هزارليتر بر ثانيه مي باشد تامين خواهد کرد.

وي با بيان اينکه افق طرح مذکور تامين سه ميليون و ۷۰۰ هزار ليتر آب مي باشد گفت: با انتقال يک ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر بر ثانيه، همدان هفت تا هشت سال را با اطمينان از بحران عبور خواهد کرد.

وي بيان کرد: فاز يک نهايتا بايد در بهار ۱۴۰۱ به بهره برداري برسد، ضمن اينکه هيچگونه محدوديت منابع مالي به منظور انتقال آب شرب در سراسر کشور وجود ندارد.

محرابيان همچنين ضمن اشاره به تصفيه خانه فاضلاب همدان گفت:اين طرح جز طرح هاي برجسته کشور و حتي طرح هاي  بين المللي است.

وي همچنين عنوان کرد: همدان در بحث شاخص برخورداري از   آب شرب و فاضلاب برتر از ميانگين کشوري است.


مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور هم در اين جلسه با اشاره به اينکه وضعيت خشکسالي در طول ۵۰ سال اخير بي سابقه بوده گفت: در چنين شرايطي وزارت نيرو درصدد است تا مشکلي متوجه شهر ها و روستاهاي کشور نباشد.

حميدرضا جانباز با بيان اينکه ما از پنج ماه پيش با توجه به عدم بارش ها کاهش برداشت از سد اکباتان  همدان را در دستور کار قرار داديم عنوان کرد: بر همين اساس ميزان برداشت از ۱۲۰۰ ليتر بر ثانيه به ۷۰۰ ليتر در ثانيه کاهش يافت تا چاههاي جايگزين به کمک بيايند.

وي در ادامه با اشاره به اينکه انتقال آب از سد تالوار نيازمند تخصيص ۱۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار مي باشد، عنوان کرد: سه ايستگاه پمپاژ در مسير انتقال آب از اين مسير وجود دارد که بر همين اساس دو مخزن از مخازن اين ايستگاه‌ها به صورت پيش ساخته  تهيه خواهد شد.

وي افزود: همچنين  اين خط نيازمند۹۰کيلومتر خط انتقال برق  مي باشد که با بهره گيري از ديزل ژنراتورهاي سيار اين مشکل نيز مرتفع خواهد شد.

وي همچنين از نياز به اجراي ۱۰ کيلومتر خط انتقال سخن به ميان آورد و گفت: در نظر داريم برنامه زمانبندي ضربتي آبرساني از سد تالوار در کوتاه ترين زمان ممکن امکان پذير گردد.

وي افزود: تنها بخشي ازعمليات لوله گذاري تصفيه خانه باقي مانده که با تلاش شبانه روزي ميتوان پيش از آغاز فصل گرما ۶۰۰ليتر بر ثانيه آب را به همدان منتقل کرد.


استاندار همدان نيز در اين جلسه گفت: فاضلاب که تهديدي جدي براي همدان بود به پسابي تبديل شده که براي نيروگاه شهيد مفتح و پتروشيمي هگمتانه استفاده مي‌شود.

سيد سعيد شاهرخي اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به سدهايي که در استان، ساخته شده مشکلي نداريم و حتي در سيل سال ۹۸ در جمع آوري آب به ما کمک کردند.

شاهرخي تصريح کرد: يک روز فاضلاب تهديد جدي براي همدان بود اما امروز فاضلاب، به پسابي تبديل شده که براي نيروگاه شهيد مفتح و پتروشيمي هگمتانه استفاده مي‌شود.


سيد هادي حسيني‌بيدار مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم در شوراي هماهنگي مديران صنعت آب و برق استان همدان گفت: امروز همدان جزو هشت شهر گرفتار شده در تنش آبي است که البته با خدمات شبانه روزي همکاران مادر حوزه برق و آب به خوبي مديريت شد.

وي با بيان اينکه امسال در چند شهر و روستاي استان دچار تنش آبي بوديم که با برگزاري جلسات مختلف انسجام موجود توانستيم شرايط را تاکنون مديريت نماييم گفت: جمعيت تحت پوشش خدمات آب در استان  همدان ۱۰۰ درصد است و بيش از ۷۰ درصد شهرهاي استان برخوردار از خدمات فاضلاب هستند که  اين عدد فراتر  از ميانگين کشوري است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان  همچنين از وجود ۶۳ مجتمع آب رساني در استان خبر داد و گفت: ۱۳ مجتمع نيز در حال اجرا است.

وي افزود:۴۱ درصد از منابع تامين آب استان از منابع سطحي و مابقي از منابع زير زميني است.

وي همچنين ضمن اشاره به برخي اقدامات انجام شده عنوان کرد: حفاري و تجهيز ۲۵ حلقه چاه،افزايش ۱۰۰ ليتر بر ثانيه  به ظرفيت تصفيه خانه آب، اجراي ۱۵ هزار متر مکعب مخزن ذخيره، نصب ۴۵دستگاه هوشمند مانيتورينگ و جايگزيني ۱۰۳دستگاه گندزدايي آب ژاول به جاي سامانه هاي پر خطر از جمله اين اقدامات است.

وي از مشارکت خيرين در اجراي برخي پروژه ها خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۰ پروژه به اين روش مديريت شده است.


وي ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در خصوص کنترل تنش آبي گفت: بر همين اساس توانستيم ۹۰ روستاي استان را مديريت کنيم ضمن اينکه ۷۰ روستا که باکمبود اب مواجه بودند را نيز با تانکر آبرساني نموديم.


وي با بيان اينکه تامين 75 درصد آب همدان به سد اکباتان وابسته است افزود: عليرغم تمامي اقدامات صورت گرفته نياز آبي استان به سد تالوار و قوچان وجود دارد.
گفتني است وزير نيرو در جريان اين سفر از سد اکباتان و تصفه خانه فاضلاب همدان نيز بازديد کرد.

انتهاي خبر/

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x