شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
نشست خبري مدير عامل آبفاي استان همدان برگزار شد

نشست خبري مدير عامل آبفاي استان همدان برگزار شد

--

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تشريح دستاوردهاي صنعت آب و فاضلاب استان در طي 43 سال انقلاب اسلامي از افزايش 100 درصدي ظرفيت تصفيه فاضلاب در تصفيه‌خانه‌هاي استان همدان و افزايش 8 برابري تعداد تصفيه خانه ها در سطح استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي آبفاي استان همدان، فرهاد بختياري فر؛ در نشست خبري به مناسبت آغاز دهه فجر اظهار کرد با اشاره به عملکرد صنعت آب و فاضلاب استان در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامي گفت: در اين مدت جمعيت تحت پوشش شبکه آبرساني از ۲۸ درصد به ۱۰۰ رسيده است و تعداد مشترکين آب نسبت به ابتداي انقلاب چهار برابر شده است.
بختياري‌فر با بيان اينکه در طول اين مدت طول خطوط انتقال آب سه برابر شده که از ۱۵۲ کيلومتر خط انتقال به ۴۸۲ کيلومتر رسيده است عنوان کرد: طول شبکه آبرساني ۲.۷ برابر افزايش پيدا کرده يعني يک هزار و ۲ کيلومتر شبکه آبرساني داشتيم که به ۲ هزار و ۷۲۶ کيلومتر افزايش پيدا کرده است.
وي با اشاره به اينکه هدر رفت آب از ۵۴ درصد به ۲۳ درصد کاهش يافته و تعداد تصفيه‌خانه‌ها هم از يک به پنج تصفيه خانه در بخش آب رسيده است گفت: مشترکين فاضلاب نسبت به اوايل انقلاب حدود ۱۵.۵ برابر شده‌اند و درصد جمعيت تحت پوشش شبکه فاضلاب به عنوان مثال در شهر همدان از ۳۲ درصد به ۷۶ درصد رسيده يعني جمعيتي حدود ۱۰۵ هزار و ۲۱۱ نفر که از ابتدا تحت پوشش فاضلاب بودند به ۸۲۶ هزار نفر رسيدند.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بيان اينکه در طول ۴۳ سال خطوط انتقال فاضلاب ۱۸۷ برابر افزايش يافته که از حدود ۰.۴ کيلومتر به ۷۶ کيلومتر رسيده است افزود: طول جمع‌آوري فاضلاب نيز ۱۲ برابر شده يعني  ۱۲۸ کيلومتر در ابتداي انقلاب بود که در حال حاضر به يک هزار و ۵۷۲ کيلومتر افزايش پيدا کرده است.
وي از افزايش ۸ برابري تعداد تصفيه‌خانه هاي فاضلاب از ابتداي انقلاب تاکنون خبر داد و گفت: ظرفيت تصفيه فاضلاب در تصفيه‌خانه‌هاي همدان ۱۰۰ برابر افزايش يافته يعني از رقمي حدود يک هزار و ۸۵۰ متر مکعب در شبانه‌روز به ۱۶۷ هزار و ۷۰ متر مکعب در شبانه‌روز رسيده است.

بختياري‌فر در ادامه به فعاليت‌هاي معاونت‌هاي تخصصي در شرکت آب و فاضلاب در سالجاري اشاره کرد و افزود: در حوزه آب طي  امسال ۱۲ کيلومتر تعهد بازسازي و نوسازي شبکه توزيع آب را داشتيم که خوشبختانه با عملکرد بسيار خوبي که همکاران در حوزه معاونت بهره‌برداري و توسعه آب داشتند اين تعهد ۱۲ کيلومتر به ۴۹ کيلومتر بازسازي و نوسازي شبکه رسيده و با وجود اينکه هنوز سه ماه تا پايان سال باقي مانده است چيزي حدود ۴۰۶ درصد تحقق داشته است.
وي با اشاره به اينکه در حوزه اصلاح و استانداردسازي انشعابات آب طبق تعهد يک هزار و  ۹۳۰ فقره بايد انجام مي‌شد که ۲ هزار و ۵۴۱ فقره عملکرد ۹ ماهه است و چيزي حدود ۱۳۱ درصد تحقق داشته است عنوان کرد: در حوزه تعويض کنتورهاي خراب مشترکين ۶ هزار دستگاه بايد در طول امسال تعويض مي‌شد که اين رقم ۸ هزار ۴۱۹ فقره در ۹ ماهه است و اين ۱۴۰ درصد تحقق را نشان مي‌دهد.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بيان اينکه احداث مخازن ذخيره ۳ هزار و ۹۵۰ کيلومتر احداث شده در حالي که تعهد يک هزار و ۹۵۰ متر مکعب بوده است گفت: در بخش حفر و تجهيز چاه‌هاي آب شرب ۱۹ فقره تعهد بوده که ۱۱ مورد انجام شده و مابقي نيز در حال انجام است و تا پايان سال به ميزان تعهد خواهيم رسيد.
وي با اشاره به تکميل و بازسازي سيستم اسکادا انجام شده است عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۳۰ متر اجراي خط برق و ۲۵۰ کيلوولت آمپر احداث پست برق براي ايجاد و تاسيس آبرساني شهر و روستا انجام شده است.

بختياري‌فر با بيان اينکه يکي از موضوعات مهم توجه به بازچرخاني آب و استفاده از پساب است خاطرنشان کرد: يکي از اقدامات خوبي که امسال انجام شد عقد قرارداد واگذاري يک ميليون متر مکعب پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب همدان نسبت به تامين تامين آب مورد نياز واحدهاي صنعتي مستقر در شهرک صنعتي ويان به شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان بود.
وي با اشاره به اينکه در اين راستا مبلغي هم براي سرمايه‌گذاري در توسعه شبکه فاضلاب اخذ شده است يادآور شد: اين يک ميليون متر مکعب پساب مربوط به شهر جورقان است که به شرکت‌ شهرک‌هاي صنعتي واگذار شده و سرمايه‌گذاري هم که انجام شده صرف توسعه شبکه فاضلاب در شهر جورقان مي‌شود که در حال حاضر نيز پيمانکار مشغول کار است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکيد به اينکه چيزي حدود ۱۰ ميليارد تومان قرارداد در شهر جورقان منعقد شده که بدون اعتبارات دولتي و تملک و دارايي يا اعتبارات جاري شرکت است افزود: اين مهم از محل سرمايه‌گذاري و منابع غيردولتي انجام شده است.
وي به تکميل شبکه‌هاي اصلي و کلکتورهاي اصلي و شبکه‌هاي فرعي فاضلاب همدان اشاره کرد و گفت: حدود ۵۴ درصد شبکه‌هاي فاضلاب در سطح شهر همدان را اجرايي کرديم و مابقي به شبکه مدرن تبديل نشدند و شبکه سنتي وظيفه انتقال و جمع‌آوري فاضلاب را انجام مي‌دهد.

بختياري‌فر با بيان اينکه اگر به اعتبارات دولتي متکي باشيم شايد سالي ۱۵ تا ۲۰ کيلومتر امکان اجراي شبکه نداشته باشيم و به خاطر همين به دنبال منابعي بوديم که اين کار را کمي سريع‌تر انجام دهيم و کار اجراي شبکه‌ها را تسريع کنيم افزود: اخذ مجوز ماده ۵۶ موردي بود که توسط شرکت آب و فاضلاب پيگيري شد و مجوزهاي لازم از شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور، وزارت نيرو و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور گرفته شد.
وي با اشاره به اينکه بازپرداخت تسهيلات ۴۰۰ ميلياردتوماني را دولت متقبل مي‌شود که سرمايه گذار قرار است دريافت کند و شبکه فاضلاب شهر همدان را انجام دهد گفت: از اين تسهيلات ۳۰۰ ميليارد تومان متعلق به شهر همدان است و با توجه به مشکلاتي که در شبکه فاضلاب ملاير به عنوان دومين شهر مهم و پر جمعيت استان بود، ۱۰۰ ميليارد تومان هم به اجرا و توسعه شبکه فاضلاب در اين شهر اختصاص يافته است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بيان اينکه به دنبال سرمايه‌گذار بوديم و خوشبختانه توانستيم  اقدامات مقدماتي را با بانک رفاه کارگران به عنوان سرمايه‌گذار انجام دهيم که اين موضوع به هيات مديره رفاه کارگران در تهران ارجاع شده تا مورد بررسي قرار گيرد افزود: از ظرفيت دکتر حاجي بابايي و حجت الاسلام دکتر فلاحي؛ نمايندگان مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي استفاده کرديم تا موضوع را در بانک رفاه پيگيري کنند.
وي با اشاره به اينکه اگر اين موضوع به نتيجه برسد قريب به ۴۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در توسعه شبکه انجام مي‌شود اضافه کرد: تقريبا ۸۰ درصد مشکلات گپ‌هاي کلکتورهاي اصلي فاضلاب همدان و شبکه فرعي را حل مي‌کند که اولويت‌ها را در شهر همدان و ملاير مشخص کرده‌ايم تا طي برنامه سه ساله انجام گيرد و اين اقدام بزرگي بوده که توسط شرکت انجام شده تا انقلابي در اين حوزه داشته باشيم.

بختياري‌فر به مجوزهاي کميسيون ماده ۳ در اخذ رديف براي دريافت اعتبارات دولتي براي دو طرح مهم فاضلاب شهرستان درگزين و قهاوند اشاره و تاکيد کرد:‌خوشبختانه اين اقدامات انجام شده و تاييده لازم را از شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور و وزارت نيرو گرفتيم و با کمک نمايندگان مجلس در استان پيگيري مي‌شود تا با گرفتن رديف اعتبار کار فاضلاب اين دو شهرستان را آغاز کنيم.
وي با اشاره به اينکه مطالعات ۲۳ شهر و روستا به طور همزمان انجام مي‌شود که نهايت منجر به کسب مجوز ماده ۲۳ مي‌شود تا بتوانيم اقداماتي منسجم آغاز کنيم گفت: اقداماتي را هم به صورت مشترک انجام مي‌شود که مي‌توان به خط انتقال فاضلاب پادگان قهرمان که اعتبارات دولتي در آن استفاده نشده، اشاره کرد.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بيان کرد:  با اين اقدام مشکل فاضلاب پادگان قهرمان که به اراضي مهدي آباد  تجمع پيدا مي‌کرد و مورد اعتراض مردم بود حل مي‌شود و مطالعات روستاي مهدي آباد و يکناباد هم انجام مي‌شود تا فاضلاب اين دو روستا هم به اين خط انتقال  اتصال يابد.
وي با اشاره به مجوز خط انتقال بلوار فرودگاه گفت: بلوار فرودگاه نيز با وجود اينکه زير پوشش آبفا نيست در راستاي جمع‌آوري فاضلاب اين منطقه و شهرک صنعتي قراردادي را منعقد کرديم تا خط فاضلاب ايجاد شود تا به جورقان و سپس به همدان منتقل شود که ۵۰ درصد کار انجام شده است.

بختياري‌فر خاطرنشان کرد: يکي از معضلات موجود در گندزدايي آب استفاده از کپسول‌هاي گاز کلر بود که با همکاري شرکت آبفاي کشور و معاونت بهره‌برداري اکنون در هيچ نقطه‌اي از استان از گاز کلر استفاده نشده و از آب ژاول استفاده مي‌شود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر ۲۵۶ کلرزن گازي در روستاها وجود دارد گفت: از اين تعداد ۹۹ دستگاه به آب ژاول تبديل شده است و بخش باقي مانده نيز به زودي انجام مي‌شود.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکيد بر اينکه در جذب اعتبارات ما نيز پيگير هستيم تا سهم خود را از اعتبارات ملي دريافت کنيم تصريح کرد: در سال ۱۴۰۰ در بخش روستايي حدود ۵۶۶ ميليارد تومان اعتبار داريم که۴۰ درصد معادل ۲۲۶ ميليارد تومان تخصيص يافته است.
وي با بيان اينکه در بخش آب نياز به تخصيص صد درصدي اعتبارات داريم‌ گفت: در بخش فاضلاب روستايي اعتبار متناسب با اعتبارات شرکت است و حدود ۴ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان است که هنوز اعتباري دريافت نکرده‌ايم. بختياري‌فر خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات آب و فاضلاب شهري و روستايي ۷۹۰ ميليارد تومان در سال ۱۴۰۰ است که نسبت به افزايش خدمات هزينه خواهد شد.
وي به کار ويژه شرکت آبفا که عقد قرارداد در آبرساني به روستاها بوده اشاره کرد و افزود: طي دو هفته اخير قراردادي با قرارگاه امام حسن مجتبي(ع) منعقد شده است که در آبرساني روستاها به شرکت آبفا کمک کنند و بخشي از عمليات آبرساني به روستاها را داشته باشند.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: بر اين اساس ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار اين کار است که ۱۶۰ روستا را آبرساني کند و طي دو سال اين رقم هزينه شود.
وي با اشاره به اينکه ميزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۳۷ درصد است و اثرات زيادي بر حجم آبي استان گذاشته است يادآور شد: بر اين اساس براي آبرساني به مشترکان قرار است طبق قول استاندار و وزير نيرو تا ارديبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۱، يک‌هزار و ۲۰۰ ليتر در ثانيه آب از تالوار به شهر همدان انتقال يابد که اميدواريم انجام شود.

بختياري‌فر با اشاره به اينکه بارش‌ها وضعيت خوبي ندارد تصريح کرد: در حال حاضر ذخيره سد کم و وضعيت متزلزل است و اين مهم نسبت به يک ماه گذشته تغيير آنچناني نکرده است.
مدير عامل آبفاي استان همدان در بخش ديگري از سخنان خود از افتتاح و کلنگ‌زني ۱۹ پروژه شرکت آب و فاضلاب استان در ايام دهه فجر شامل ۱۰ پروژه قابل افتتاح و ۹ پروژه کلنگ‌زني خبر داد و گفت: با رقمي بالغ بر ۷.۵ ميليارد تومان پروژه‌هايي به بهره‌برداري مي‌رسند و به ميزان ۲۷ ميليارد تومان اعتبار نيز پروژه‌هايي کلنگ‌زني خواهند شد.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x