شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
تصفيه‌خانه فاضلاب ارزانفود با اعتبار ۳۷ ميليارد ريال در هفتمين روز از دهه فجر بهره‌برداري شد.

تصفيه‌خانه فاضلاب ارزانفود با اعتبار ۳۷ ميليارد ريال در هفتمين روز از دهه فجر بهره‌برداري شد.

--

به گزارش روابط عمومي آبفاي استان همدان، صبح امروز آئين افتتاح تصفيه‌خانه فاضلاب روستاي ارزانفود با حضور مدير‌عامل شركت آب و فاضلاب استان همدان، فرماندار شهرستان همدان و جمعي از مسوولين محلي با اعتبار ۳۷ ميليارد ريال در هفتمين روز از دهه فجر برگزار شد.

مدير‌عامل شركت آب و فاضلاب استان همدان در حاشيه برگزاري اين مراسم با بيان اينکه  ۳۷ ميليارد ريال اعتبار براي اجرا و بهره‌برداري اين تصفيه خانه هزينه شده و اين طرح هديه دولت خدمتگزار سيزدهم به مردم مومن و تلاشگر اين ديار است اظهار کرد: نمايندگان محترم مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي و همکاران شرکت آب و فاضلاب استان در اجراي اين مهم نقش بسزايي داشتند که قدردان هستيم.

فرهاد بختياري‌فر با اشاره به اينکه اين مرکز، پساب توليدي ۷۵۰ خانوار با حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر جمعيت روستاي ارزانفود را تصفيه و به پايين دست سد هدايت مي‌کند گفت: اين تصفيه خانه به روش دوزيستي(BIOFIX) طراحي و اجرا شده که ۷۲۷ مترمکعب در شبانه روز يعني چيزي حدود 8.5 ليتر در ثانيه ظرفيت دارد.

وي  با تاکيد به اينکه تصفيه فاضلاب روستاهاي بالا دست سد اکباتان اهميت ويژه‌اي دارد که با پيگيري‌هاي انجام شده در راستاي جمع‌آوري فاضلاب و هدايت پساب تصفيه شده به پايين دست سد اقدامات ارزشمندي صورت گرفته است افزود:‌ با بهره برداري از اين تصفيه‌خانه از ورود ۷۲۷ متر مکعب فاضلاب در شبانه روز به رودخانه بالا دست سد اکباتان جلوگيري مي‌شود.

مدير‌عامل شركت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اينکه براي اين تصفيه خانه يک بخشي از مولفه ايجاد تاسيسات روستاي ارزان‌فود بود و مولفه ديگر شبکه جمع‌آوري که ۴.۸ کيلومتر با لوله‌هاي ۲۵۰ و ۳۱۵ ميليمتر اجرا شد و به نحوي شبکه جمع‌آوري روستا تکميل است عنوان کرد: ۳۵۰ متر هم خط انتقال با سايز۴۰۰ ميليمتر اجرا شده که فاضلاب را به سمت تصفيه‌خانه هدايت مي‌کند.

وي به نصب ۶۹۸ مورد انشعابات فاضلاب و نيز محوطه‌سازي و ديوارکشي محوطه اطراف تصفيه خانه فاضلاب روستاي ارزان‌فود اشاره کرد و افزود: محور سد اکباتان يکي از مهمترين بخش‌ها و اولويت‌ها در ايجاد تاسيسات فاضلاب، متوجه شرکت آب و فاضلاب بوده است.

بختياري‌فر با تاکيد به اينکه روستاي ارزان فود يکي از بزرگترين روستاهايي بود که براي آن تصفيه‌خانه فاضلاب ايجاد کرديم تا از ورود ۷۲۷ مترمکعب يا ۵ ليتر در ثانيه فاضلاب به رودخانه سد جلوگيري شود تصريح کرد: اين طرح يکي از اقدامات اثربخش بهداشتي است که علاوه بر تضمين سلامت مردم از آلودگي آب سد اکباتان به عنوان سرچشمه آب آشاميدني مردم همدان، جلوگيري مي‌کند.

وي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص قراردادهاي فاضلاب روستاي کشين سخن گفت و افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد باقي مانده از شبکه فاضلاب روستاي کشين، به مناقصه رفته است که پيمان کار آن هم مشخص مي‌شود تا کار انجام شود.

مدير‌عامل شركت آب و فاضلاب استان همدان با بيان اينکه تصفيه خانه فاضلاب روستاي ابرو و يلفان پيمانکار مشترک دارد و پکيج آنها ساخته و به محل حمل شده است عنوان کرد: اقدامات ابنيه اين پروژه‌ها باقي مانده که به دليل سردي هوا امکان بتن‌ريزي فراهم نبود اما تقريباً مراحل انتهايي را طي مي کنند.

وي با اشاره به اينکه اسفند ماه با مناسب شدن شرايط جوي عمليات بتن ريزي انجام مي‌شود که نهايت تا ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ و تا قبل از شهريور اين دو پروژه نيز به بهره برداري برسد اضافه کرد: چيزي از تصفيه‌خانه اين دو روستا باقي نمانده و مکانيکال انجام شده که سال آينده به اتمام مي‌رسد.

بختياري‌فر با بيان اينکه مطالعات چند روستا در محور سد اکباتان باقي مانده بود که خوشبختانه اخيرا انجام شد و به نتيجه رسيد افزود: نتيجه مطالعات اين روستاها مصوب شد تا مردم اين مناطق نيز از نعمت تصفيه خانه فاضلاب بهره مند شوند.

وي با اشاره به پيگيري اتصال پساب فاضلاب تعدادي از روستاهاي پايين دست مانند سنگستان و تفريجان به شبکه فاضلاب همدان گفت: طرح فاضلاب روستاهاي بالا دست مثل شمس آباد و تکمه داش مطالعه شده و احتمالا آنها نيز يا به شبکه متصل مي‌شوند يا براي آنها تصفيه خانه محلي تعبيه مي‌شود تا تعيين تکليف محور سد اکباتان انجام شود.

بختياري فر از تعيين تکليف مطالعات فاضلاب تمام روستاهاي محور سد اکباتان خبر داد و افزود: چند روستا وارد فاز اجرايي نشده که اميدواريم مطالعات آنها مصوب شود که احتمالا ماده ۲۳ آنها نيز تا استان مصوب مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه خط انتقال مسير گردشگري امامزاده محسن (ع) از شهر مريانج تا روستاي سولان اجرا شده است و براي مابقي مسير ازسولان تا امامزاده کوه برآورد ما آماده شده است گفت: با توجه به اينکه ۴۰۰ ميليارد تومان از محل اعتبارات ماده ۵۶ دريافت مي‌کنيم و آقاي دکتر حاجي بابايي در تهران پيگير موضوع هستند، اين پروژه ها نيز اجرايي مي‌شوند.

مدير‌عامل شركت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اينکه در آخرين جلسه با نماينده محترم مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نسبت به پيگيري فاضلاب روستاهاي محور امامزاده محسن(ع)، قرار بر اين شد که تعدادي از خطوط انتقال و طرح‌هاي فاضلاب را از محل ۳۰۰ ميليارد تومان ماده ۵۶ تامين کنيم يادآور شد: ۳۰۰ ميليارد تومان اعتبار ماده ۵۶ متعلق به همدان و صد ميليارد تومان متعلق به ملاير است.

وي با بيان اينکه محور امام زاده محسن(ع) بايد از طريق ماده ۵۶ پييگري شود و برآورد آن آماده شده و منتظر تاييد هيات مديره بانک رفاه هستيم خاطرنشان کرد: برآورد آن و هم سنگستان، تفريجان و همدان و نيز کلکتورهاي اصلي شهر همدان جزو ماده ۵۶ است که اميدواريم بدون نياز به اعتبارات طرح تملک دارايي سرمايه‌اي و اعتبارات دولتي از محل ماده ۵۶ پيگيري شود تا اين پروژه‌ها نيز تعيين تکليف شوند.

فرماندار شهرستان همدان نيز با بيان اينکه امروز به برکت نظام مقدس جمهوري اسلامي، اقدامات بزرگ و قابل توجهي در سطح کشور و استان همدان انجام شده که همگي دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي است اظهار کرد: کسي فکر نمي‌کرد براي روستايي به جمعيت ۲ هزار و ۴۰۰ نفر تصفيه خانه فاضلاب احداث و راه اندازي شود که اين مهم به برکت نظام مقدس جمهوري اسلامي و تلاش دولتمردان محقق شده است.

محمدعلي محمدي با اشاره به اينکه جدا از مسائل زيست محيطي و بهداشتي موضوع خدمات رساني به اين روستا با جاذبه‌هاي منحصر بفرد طبيعي و گردشگري بسيار ارزشمند است گفت:  خوشبختانه در شهرستان همدان اتفاقات خوبي خصوصا در زمينه امور زيربنايي رقم مي خورد که از آقاي مهندس بختياري فر؛ مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان و معاونين ايشان قدرداني مي کنيم.

وي بيان کرد: اميدواريم با اين برنامه در نظر گرفته شده مبني بر اجراي شبکه فاضلاب روستاهاي مسير هدف گردشگري به خصوص در مسير سد اکباتان بتوانيم قدم موثري را در راستاي اهداف برداريم.

انتهاي پيام/

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x