شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
مدير عامل آبفاي استان همدان: فرماندهان بسيج محلات همياران ما در ارتقاي فرهنگ مديريت مصرف آب هستند

مدير عامل آبفاي استان همدان: فرماندهان بسيج محلات همياران ما در ارتقاي فرهنگ مديريت مصرف آب هستند

--

مدير عامل آبفاي استان همدان گفت: با روند افزايش دما و برداشت از ذخاير آبي سد اکباتان از ۴۰۰ به ۷۰۰ ليتر در ثانيه، زنگ خطر کمبود منابع آبي در همدان به صدا درخواهد آمد.

به گزارش روابط عمومي آبفاي استان همدان، فرهاد بختياري فر در همايشي که با حضور فرماندهان بسج محلات برگزار شد، با اشاره به اينکه سرزمين ايران سرزميني خشک و نيمه خشک است،گفت:کمبود منابع آبي از مهم ترين عوامل بازدارنده در توسعه هر کشور است که متاسفانه کشور ما چند سالي است به اين بحران دچار شده است.
 بختياري فر با اذعان به اينکه متوسط بارندگي در کشور ما سالانه ۲۵۰ ميليمتر مي باشد عنوان کرد: بر همين اساس ايران در شمار کشور هاي خشک و نيمه خشک طبقه بندي ميشود.

 فرهاد بختياري فر با بيان اينکه در حال حاضر استاندارد مصرف آب در کشور ۱۵۰ ليتر به ازاي هر نفر در شبانه روز است، گفت: متاسفانه سرانه مصرف آب در استان همدان با ۱۸۵ ليتر به ازاي هر نفر، ۳۵ ليتر بيش از متوسط استاندارد بهينه کشوري است.
وي افزود: چنانچه اين سطح از مصرف به استاندارد مصرفي کشور نزديک شود بخش قابل توجهي از منابع آبي حفظ خواهد شد.
وي در خصوص منابع آبي شهر همدان نيز توضيح داد: در حال حاضر  ۶۰۰ليتر از ۱۶۰۰ ليتر نياز آبي شهر همدان از منابع آبي زيرزميني،۴۰۰ ليتر در ثانيه از منابع آبهاي سطحي، ۲۰۰ ليتر در ثانيه از رودخانه هاي دره مردابيگ و خاکو ، ۴۰۰ليتر در ثانيه از سد اکباتان و ۶۰ ليتر در ثانيه از سد آبشينه  تامين مي شود.
وي اشاره به اينکه با انجام مديريت مصرف و کاهش فشار آب در ساعات پاياني شب و همچنين افزايش بارش ها، ذخيره آبي سد اکباتان تا ۱۱ ميليون متر مکعب افزيش يافت، گفت: البته اين ميزان هنوز پاسخگوي نياز آبي شهر همدان نيست.

وي در ادامه با بيان اينکه شرکت آب و فاضلاب استان همدان اقداماتي در راستاي توليد آب به انجام رسانده است،گفت: از جمله اين اقدامات ميتوان به حفر ۶ حلقه چاه در منطقه آق حصار همدان اشاره کرد که از اين تعداد تا کنون ۳ حلقه وارد مدار شده و مابقي در دست انجام مي باشد.
بختياري فر افزود: با بهره برداري از اين چاهها تا هفته آتي ؛ ۱۵۰ ليتر در ثانيه آب از  سايت جنوبي آق حصار به مخزن اميد اکباتان منتقل و برداشت از سد اکباتان کاهش خواهد يافت.
وي با اشاره به بهره گيري از چاههاي اجاره اي به منظور جبران کمبود منابع آب  نيز عنوان کرد: در همين راستا قراردادي مبني بر برداشت ۱۱۰ ليتر در ثانيه آب از محل چاههاي اجاره اي با کشاورزان استان منعقد شد که البته اين چاهها نيز  با شروع فصل زراعي از دسترس خارج مي شوند.
وي با بيان اينکه با افزايش دما، افت منابع آبي زيرزميني افزايش مي يابد، يادآور شد: با ورود به فصل گرم سال و  از دست رفتن ۴۰۰ ليتر منبع آبي رودخانه عباس آباد عملا زنگ خطر کمبود آب در همدان به صدا در خواهد آمد.

وي در نهايت با بيان اينکه در شرايط موجود اعمال مديريت مصرف تنها راهکار کنترل تنش آبي است، تاکيد کرد: فرماندهان بسيج محلات ميتوانند به عنوان همياران ما در ارتقاي فرهنگ مديريت مصرف آب، تنش را به حداقل ممکن کاهش دهند.
وي همچنين تصريح کرد: آگاه سازي افکار عمومي و آموزش، مديريت مصرف آب را امکان پذير تر خواهد ساخت. 

در ادامه اين مراسم؛ سرهنگ بختياري مسئول سازمان بسيج ادارات و کارمندان سپاه انصارالحسين استان همدان نيز با اشاره به اهميت موضوع صرفه جويي و مديريت مصرف آب گفت:کاهش نزولات جوي و افت منابع آبي زيرزميني همانند ديگر استانهاي کشور استان همدان را در وضعيت تنش آبي قرار داده است.
وي با بيان اينکه يکي از رسالت هاي مهم بسيج،؛  آگاه سازي افکار عمومي در شرايط بحراني است،عنوان کرد: نقش فرماندهان بسيج محلات در فرهنگسازي و ترويج الگوي مصرف بهينه آب ميتواند نقشي اثرگذار و حائز اهميت باشد.
سرهنگ بختياري همچنين با اشاره به دستورالعمل ابلاغي از سوي استانداري به منظور کاهش ۲۰ درصدي مصرف آب در دستگاههاي اجرايي استان،گفت:مديريت مصرف آب مديريت تنش را امکان پذير مي سازد.
لازم به ذکر است در پايان اين همايش، دوره آموزشي، ويژه فرماندهان بسيج محلات و ديگر مدعوين برگزار شد.
captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x