چهارشنبه 10 مرداد 1403 00:00:00
مديريت کنترل کيفيت شرکت آبفاي همدان:پوسيدگي شبکه آب منازل در کيفيت آب مؤثر است

مديريت کنترل کيفيت شرکت آبفاي همدان:پوسيدگي شبکه آب منازل در کيفيت آب مؤثر است

--

مديريت کنترل کيفيت شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: پوسيدگي، زنگ‌زدگي و يا نشتي پنهان شبکه آب داخلي منازل در کيفيت آب تأثير دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، عليرضا حجت در همايش آشنايي رابطان بهداشت با مفاهيم آب و فاضلاب با بيان اينکه آب آشاميدني شهر همدان از دو منبع اصلي آب زير زميني و آب سطحي تأمين مي‌شود، افزود: منبع نخست از چاه‌هاي واقع در دشت بهار است که بعد از عمل گندزدايي با کلر وارد مخازن آب شده و از آن جا وارد شبکه توزيع شده و به دست مشترکين مي‌رسد.
وي ادامه داد: سد اکباتان و و سد آبشينه منبع دوم آبرساني است که وارد تصفيه‌خانه‌هاي اکباتان و بهشتي شده و بعد از انجام مراحل تصفيه آب وارد مخازن و در نهايت وارد شبکه توزيع مي‌شود.
مديريت کنترل و کيفيت شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصريح کرد: آب هر دو منبع فاقد رنگ و طعم و بو است و ph آب در آب‌هاي زيرزميني به طور متوسط 7.45 و در آب‌هاي سطحي 7.57 است و سختي آب در آب‌هاي سطحي به طور متوسط 144 و در آب‌هاي زيرزميني 292 ميلي‌گرم بر ليتر است.
وي ميزان کلر باقيمانده در آب شرب را بين 0.5 تا 0.8 ميلي گرم بر ليتر دانست و گفت: ميزان کدورت آب شرب شبکه کمتر از NTU 1 است و املاح آب به ويژه کلسيم و منيزيم نقش محافظتي دستگاه قلب و عروق را دارند.
حجت خاطرنشان کرد: آشاميدن آب فاقد املاح يا با املاح کم سبب ازدياد 20 درصدي حجم ادرار و اختلال در خون سازي و جذب اندک عناصر تغذيه‌اي مي‌شود.
وي با بيان اينکه کلسيم و منيزيم آب نبايد از 20 و 10 ميلي‌گرم بر ليتر کمتر باشد، افزود: آب همدان با تمام استاندارها منطبق است و هر گونه ايجاد تغيير در آب به جا نيست چرا که آب با جمع شدن در پشت سد، بيش از 99 درصد آلودگي آن کاهش مي‌يابد.
مديريت کنترل و کيفيت شرکت آب و فاضلاب استان همدان در خصوص تغيير مزه و طعم آب نيز گفت: در بسياري از منازل شبکه آب داخلي ممکن است دچار بوسيدگي، زنگ‌زدگي و يا نشتي پنهان باشد، در کيفيت آن منزل مشترکان کاملا مؤثر است.
وي يادآور شد: در منازلي که عمر تأسيسات ايجاد آب گرم آنها چندين سال گذشته باشد و به ويژه منازلي که آبگرمکن گازي استفاده مي‌کنند، ممکن است گاهي رسوباتي سفيد رنگ به شکل ذرات جامد زير خارج شود که مربوط به رسوب‌گذاري آب به علت افزايش دما در آن تأسيسات است.
همچنين در بخش ديگري از اين همايش، کارشناس مديريت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان همدان، هدف اصلي مديريت مصرف را منطقي‌سازي روش‌هاي مصرف و نيز مقدار و الگوي زماني مصرف يا تقاضا با حداقل هزينه کل دانست و اظهار کرد: هر قدر مديريت مصرف و مديريت تقاضا بيشتر انديشيده شود علاوه بر کاهش هزينه‌هاي جاري تصفيه و توزيع آب و جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب هزينه کمتري نيز بابت افزايش ظرفيت و توسعه منابع توليد آب و همچنين تأسيسات تصفيه فاضلاب نياز است.
مرتضي جعفري با بيان اينکه بايد به دنبال تغيير رفتار مصرف‌کنندگان بود، افزود: تغيير رفتار مصرف کنندگان نيازمند آگاهسازي مردم، ايجاد انگيزه و ايجاد وسايل و امکاناتي است که اهدافي را تحقق بخشند.
وي ادامه داد: در راستاي آگاهسازي، روش‌هاي مختلفي به صورت مستقيم و غير مستقيم رسانه‌اي وجود دارد و براي ايجاد انگيزه مي توان از روش‌هاي تحريک شخصي و اجتماعي استفاده شود.
کارشناس مديريت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان همدان يادآور شد: تعرفه و مسائل اقتصادي و نيز سهميه‌بندي و ايجاد ممنوعيت براي مشترکيني که الگوي مصرف را رعايت نکرده‌اند، مي‌تواند انگيزه ايجاد کند.
وي اظهار کرد: ساخت تجهيزات کم مصرف که قيمت مناسب داشته باشند که به سهولت قابل نصب بوده و نگهداري زيادي احتياج نداشته باشند و از مطلوبيت بالا از ديدگاه مشترکين برخوردار باشد در زمره رويکردهاي فني و ساختاري قرار مي‌گيرند.
جعفري يادآور شد: استفاده از تجهيزات کاهنده در وسايل آب پخش مانند انواع شيرآلات کاهنده و سيفون‌هاي کم حجم يا دو مرحله اي و... و استفاده از درافشان نيز مي‌تواند در راندمان آب موثر واقع شود.
وي تصريح کرد: دفتر مديريت مصرف شرکت آب و فاضلاب همدان در اين راستا در سال‌هاي 87 تا 89 برابر بودجه تخصيص يافته اقدام به نصب رايگان 223 عدد شير اهرمي روشويي، 64 عدد شير اهرمي ظرفشويي، 324 عدد شير اهرمي توالت، 210 عدد شير الکترونيکي هوشمند و 94 عدد شير زماندار فشاري در مدارس و مساجد سطح استان همدان و همچنين در ساختمانهاي اداري آبفا کرده است.
کارشناس مديريت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به تنوع محصولات کاهنده موجود در بازار، اظهار کرد: اين دفتر براي نخستين بار براي کنترل و انجام تست، ميزان اثربخشي و ميزان مطلوبيت و بررسي همه موارد جانبي اثرگذار از لحاظ کيفي و فني اقدام به راه‌اندازي کارگاه تست ميزان اثربخشي تجهيزات کاهنده کرده است.
وي در پايان سخنانش تأکيد کرد: اين دفتر در زمان يکسان و در شرايط يکسان از لحاظ فشار و همچنين افت موضعي اتصالات، هر دو حالت با تجهيز و بدون تجهيز کاهنده بررسي، اندازه‌گيري دقيق و مقايسه شده و ميزان اثربخشي کاهش مصرف و همچنين ميزان مطلوبيت مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

تامین آب مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x