شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
همزمان با هفته دولت بخش مايع تصفيه خانه فاضلاب  همدان با حضور وزير نيرو - مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور و استاندار همدان افتتاح شد.

همزمان با هفته دولت بخش مايع تصفيه خانه فاضلاب همدان با حضور وزير نيرو - مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور و استاندار همدان افتتاح شد.

--

همزمان با هفته دولت بخش مايع تصفيه خانه فاضلاب  همدان با حضور مهندس نامجو وزير محترم نيرو افتتاح شد.
به گزارش دفتر روابط عمومي شركت ابفاي استان همدان،وزير نيرو در اين مراسم ضمن گراميداشت ياد و خاطره ي شهداي گرانقدر هفته ي دولت شهيدان رجائي و باهنر خير مقدم به حضور مقامات استاني داشتند.وي با اشاره به ديدار اخير دولتمردان با حضرت ايت اله خامنه اي تصريح داشتند رهبر معظم انقلاب در اين ديدار سخنان عميق و حكميانه اي را تاكيد فرمودند ايشان با طرح سوالي در خصوص علت هجمه ي دشمنان به نظام مقدس اسلامي تصريح داشتند به چند دليل نظام مقدس اسلام مورد هجمه ي دشمنان واقع مي شود از جمله دلايل عمده اين است كه دولت جمهوري اسلامي ايران بر اساس مباني اسلام كارها را پيش مي برد و اين موجب عصبانيت دشمنان مي باشد.دليل دوم را پيشرفت اين نظام و دولت دانستند كه اينان چشم ديدن پيشرفت نظام مقدس اسلامي را ندارند وي با اشاره به اينكه بعضي ها آن را تشكيك مي نمايند گفت: آمار و ارقام موجود مبين اين پيشرفت است و رسانه ها بايد به نحو مطلوب اين موارد را به عموم مردم اطلاع رساني نمايند.
وي با اشاره به دستاوردهاي صنعت آب و برق از ابتداي فعاليت دولت نهم در سال 1384 تاکنون، اظهار داشت: ظرفيت توليد برق کشور در ابتداي فعاليت دولت نهم 37 هزار و 300 مگاوات بود که اين ميزان تا پايان فعاليت دولت دهم در سال آينده با 37 هزار و 500 مگاوات افزايش به حدود 75 هزار مگاوات خواهد رسيد.
به گفته وي، هم اکنون 23 واحد نيروگاهي با ظرفيت 12 هزار مگاوات در قالب طرح مهر ماندگار در حال احداث است که به تدريج وارد مدار خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به ظرفيت هاي ايجاد شده در بخش ذخيره آب، اظهار داشت: هم اکنون سدهاي متعددي با ظرفيت 12 ميليارد مترمکعب در کشوردر حال احداث است که با بهره برداري از آنها تا پايان فعاليت دولت دهم، ظرفيت مخازن سدهاي کشور با دو برابر افزايش در مقايسه با ابتداي فعاليت دولت نهم به 62 ميليارد مترمکعب خواهد رسيد.
وي دستاوردهاي صنعت آب و برق کشور را در هفت سال گذشته مستند خواند و با تاکيد بر لزوم تداوم رشد شاخص هاي کلان آب و برق، اظهار داشت: عملکرد و دستاوردهاي صنعت آب و برق در سال هاي اخير بايد به شکل مناسب اطلاع رساني شود .
وي در ادامه دليل سوم هجمه ي دشمنان را الگو قرار گرفتن دولت جمهوري اسلامي دانستند و اظهار داشتند
دشمنان از شكوفائي اين نظام واهمه دارند و براي اينكه ايران اسلامي الگوي دنيا نباشد آن را مورد هجمه و تعرض قرار مي دهند. ايشان همچنين اظهار داشتند رهبري معظم انقلاب بسيار عميق نگر بوده و با نگاه به اقتصاد مقاومتي تصريح داشتند كه ما نبايد اجازه دهيم تا در مضيقه باشيم و بايد با قوت اثرات كارهاي دشمن را خنثي كنيم
مهندس نامجو در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تقدير و تشكر از مديران پيشين كه جهت اين تصفيه خانه زحمات بيشماري را كشيده اند از آقاي مهندس ثمره هاشمي نيز تقدير و تشكر نمودندهمچنين ضمن تبريك به استاندار جديد همدان خواستار موفقيت روزافزون براي ايشان در اين استان پرمشكل بودند.ايشان با اشاره به موضوع سد تالوار خاطرنشان نمودند كه اين يك وظيفه است و به بهترين نحو ممكن از سوي وزارتخانه پپيگيري خواهد شد و به موقع آب سد را به همدان منتقل خواهيم نمود.وي همچنين با اشاره به حفظ دشتها ي مهم از جمله دشت بهار و كبودراهنگ و دشت قزوين ادامه دادند كه بايد با به كارگيري روشهاي مدرن نسبت به حفاظت از دشتها تلاش كنيم و ما نبايد قيم مردم باشيم و كنترل دشتها بايد به مردم واگذار گردد.
ايشان همچنين در بخش ديگري از سخنان خود تصفيه خانه فاضلاب همدان را كه امروز افتتاح مي گردد را يكي از تصفيه خانه هاي خوب-مدرن-پيشرفته و مهم دانستند كه فرآيند آن به روز است و مديرعامل شركت ابفاي استان همدان بايد از مديران زبده در جهت بهره برداري مطلوب از آن استفاده نمايد.وي همچنين نكات ديگري را در خصوص استان همدان تصريح داشتند از جمله كامل كردن شبكه ها و برنامه ريزي مناسب جهت استفاده از تمام ظرفيت تصفيه خانه و همچنين به موضوع مسكن مهر و پيگيري طرحهاي مهر ماندگار نيز اشاره و تاكيد نمودند.
وي همچنين از مسئولين دست اندكار خواستند سريعا" در خصوص پساب اين تصفيه خانه تصميم گيري نمايند.
ايشان در پايان تصريح داشتند اينجانب تمام سعي و تلاش خود را در جهت جذب اعتبارات مناسب در خصوص آب روستائي –فاضلاب فامين-اعتبارات بخش صنعت و كشاورزي خواهم داشت و نمايندگان همدان و فامين نيز مي توانند در خصوص لايحه 92 نيز پيشنهادات خود را مطرح نمايند. وي در پايان از كليه دست اندكاران-كارفرما-مشاوران-پيمانكاران-كارشناسان و ... كه موجب اين بودند كه اين پروژه ي بزرگ به موقع افتتاح شود و به عنوان طرح ماندگار ثبت گردد صميمانه تقدير و تشكر نمودند.
آقاي مهندس ثمره هاشمي،در اين مراسم ضمن تبريك ايام عيد فطر و آرزوي قبولي طاعات و عبادات و گراميداشت هفته ي دولت از آقاي مهندس نامجو وزير محترم نيرو تقدير و تشكر نمودند كه عليرغم مشغله ي كاري دعوت آبفاي كشور را اجابت و در اين مراسم حضور يافتند.
وي با اشاره به اينكه خوشبختانه دولت خدمتگزار احياكننده ي ارشهاي اسلامي و ديني بوده و عمران و آبادي كشور را سرلوحه ي كار خود قرار داده است و تمام سعي خود را در جهت ارتقا كشور به كار بسته است،اظهار داشت: امروز افتخار داريم كه در مراسم افتتاح يكي ديگر از پروژه هاي مهرماندگار باشيم. كه خوشبختانه در موعد مقرر افتتاح و به بهره برداري مي رسد و اين افتخار بزرگي است براي مجموعه ي وزارت نيرو و مردم خوب همدان.
وي در ادامه با اشاره به اينكه تصفيه خانه هاي فاضلاب علاوه بر بازچرخاني آب مخصوصا براي شهري همچون همدان كه با افت شديد آب روبروست تصريح داشت: حفظ محيط زيست و سلامتي مردم نيز جزو نتايج مثبت احداث تصفيه خانه هاست.وي همچنين گفت:پيش بيني ما بر اين است كه انشاءالله تصفيه خانه هاي شهرهاي رزن-اسدآباد و تويسركان را نيز تا پايان سال داشته باشيم .    
مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور ضمن اشاره به اينكه ميانگين پيشرفت تصفيه خانه در كل كشور 38 درصد است گفت:اين آمار در استان همدان 61 درصد و در شهر همدان 4/93 درصد است كه آمار بسيار خوبي است و اميدواريم با جديت و تلاش مسئولين اين استان شاهد احداث تصفيه خاته ها و شبكه هاي فاضلاب باشيم.
ور همچنين از مديرعامل شركت ابفاي استان همدان درخواست نمودند با تامين اعتبار كه از سوي ايشان انجام مي شود مشكلات بدهي اين شركت نيز حل و فصل گردد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصفيه خانه فاضلاب همدان را كه امروز به دست وزير محترم نيرو افتتاح مي شود را يكي از تصفيه خانه هاي مدرن در دنيا دانستند و تصريح داشتند در اين تصفيه خانه توليد انرژي و بيوگاز هم پيش بيني شده است و انشاءاله بخش جامد تا ارديبهشت سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
وي همچنين در خصوص كاهش سرانه ي مصرف اب در استان نيز تذكراتي دادند كه اين رقم به 150 ليتر تقليل يايد. مهندس ثمره هاشمي در ادامه در خصوص مشكلات آبفاي روستائي نيز با اشاره به اينكه اعتبارات در سال 1390 سي ميليارد تومان بوده است گفت: از اين رقم 26 ميليارد محقق شده و اين نشان مي دهد كه عنايات ويژه اي از سوي دولت صورت گرفته است. اما با وجود محروميتها و تنگناها بايد بيشتر كار شود و مشكلات سريعتر انجام شود.
وي در پايان از كليه دست اندركاران تقدير و تشكر نمودند. 
استاندار همدان نيز در آيين راه اندازي تصفيه خانه فاضلاب با بيان اينكه هشت طرح مهر ماندگار در بخش آب در استان همدان در دست اجرا است گفت: امروز با همت دولت خدمتگزار و تلاش مسوولان استان مجهزترين و مدرن ترين تصفيه خانه فاضلاب غرب كشور در همدان به بهره برداري رسيد.
علي محمد آزاد اظهار داشت: تصفيه خانه فاضلاب اولين طرح مهر ماندگار است كه در استان به بهره برداري مي رسد و اين پروژه در مدت زمانبندي شده به بهره برداري رسيد.
وي با بيان اينكه اتمام طرح هاي مهر ماندگار از خواسته هاي رييس جمهوري است تاكيد كرد: راه اندازي تصفيه خانه همدان با توجه به كاهش آب هاي زيرزميني در استان از ضرورياتي بود كه امروز با همت مسوولان كشور و استان اتفاق افتاد.
وي اضافه كرد: افتتاح اين طرح در سطح سلامت آب هاي زير زميني و زيست محيطي تاثير بسزابي دارد و موجب سلامت آب هاي زيرزميني مي شود و بايد براي استفاده بهينه از پساب اين تصفيه خانه برنامه ريزي شود.
استاندار همدان اضافه كرد: با توجه به وضعيت ويژه منطقه باز چرخاني آب و استفاده مجدد در بخش كشاورزي و صنعتي بخصوص در مناطقي كه كاهش آب هاي زيرزميني منطقه را دچار مشكل كرده است بازيافت آب بسيار حائز اهميت است و از اهداف احداث تصفيه خانه فاضلاب است.
وي تاكيد كرد: بايد با برنامه ريزي ها استفاده از پساب ها در بخش صنعتي و كشاوزي استان برنامه ريزي شود و از تمام امكانات براي توسعه استان استفاده كنيم.
استاندار همدان در ادامه گفت: شهرستان فامنين تنها شهرستان استان است كه طرح فاضلاب ندارد و با تمامي محدوديت ها انجام طرح فاضلاب اين شهرستان نيز بايد در دستور كار قرار گيرد.
آزاد با اشاره به ميزان بارندگي در استان گفت: بارندگي در طول سال 350 ميلي متر است كه دو ميليارد و 800متر مكعب آب براي استان دارد كه بيش از 98درصد از اين آب مصرف مي شود.
وي گفت: هم اكنون برنامه اي براي ذخيره آب در استان وجود ندارد و با توجه به مصرف 98 درصد از بارش ها اگر از دشت ها و سفره هاي آب زيرزميني مواظبت نشود طي مدت دو سال آينده استان با بحران آب مواجه خواهد شد.
وي همچنين گفت: 91.2 درصد از آب استان در بخش كشاورزي مصرف مي شود كه بايد با استفاده از آبياري هاي نوين مصرف آب در اين بخش را بهينه كنيم و بايد در اين زمينه سالانه اعتباراتي در نظر گرفته شود.
وي همچنين با اشاره به اينكه 2.5 درصد از مصرف آب استان در بخش صنعت است تاكيد كرد:يكي از راه هاي ايجاد اشتغال،‌ استفاده بهينه از آب است و بهينه سازي مصرف آب در بخش صنعت و كشاورزي مي تواند در توليد اشتغال سهم بسزايي داشته باشد.
وي با بيان اينكه سهم نيم درصدي صنعت در استان بسيار پايين است گفت: با تحقق برنامه ها در بخش آب و جذب سرمايه گذاران بايد سهم بخش صنعت استان را افزايش دهيم.
همچنين مهندس عزالدين،مديرعامل شركت آبفاي استان همدان ديگر سخنران مراسم بودند و ضمن خيرمقدم به مقام عالي وزارت نيرو-مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور-استاندار-امام جمعه معزز-شهرداران-فرمانداران و ساير مديران دستگاهها و كليه ميهمانان ارجمند در مراسم،هفته دولت را نيز گرامي داشتند.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در اين مراسم گفت: اين تصفيه خانه براي تصفيه فاضلاب 500 هزار نفر جمعيت همدان در دو مدول به روش لجن فعال با نيترويفيکاسيون و دنيتريفيکاسيون با حذف بيولوژيکي فسفر و استفاده از هاضم بي هوازي براي تثبيت لجن طراحي شده است.
مرتضي عزالدين با بيان اينکه فاضلاب شهرهاي همدان، بهار، جورقان، صالح آباد و لالجين در اين تصفيه خانه وارد وتصفيه مي شود افزود: پساب اين تصفيه خانه براي استفاده نيروگاه شهيدمفتح و مصارف کشاورزي و آبياري استفاده مي شود.
وي از استفاده لجن اين تصفيه خانه به عنوان کمپوست کود شيميايي خبر داد و گفت: اين تصفيه خانه فاضلاب در 3 بخش مايع ، لجن و واحدهاي جنبي طراحي شده که بخش مايع آن آماده بهره برداري است.
مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از پيش بيني 188ميليارد ريال اعتبار براي تکميل ساير بخش هاي اين تصفيه خانه خبر داد و گفت: تاکنون 48 ميليارد ريال اختصاص يافته است.
مرتضي عزالدين افزود: ظرفيت متوسط هر مدول تصفيه خانه 640 ليتر بر ثانيه و ظرفيت کل هزار و 280 ليتر بر ثانيه است .وي در پايان از كليه دست اندركاران-مشاوران-پيمانكاران و بالاخص دولت كريمه-مجموعه ي وزارت نيرو و شركت مهندسي آبفاي كشور تقدير و تشكر نمودند.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x