شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
مديرعامل آبفاي همدان خبر داد:كاهش 35 درصدي بارندگي نسبت به سال گذشته

مديرعامل آبفاي همدان خبر داد:كاهش 35 درصدي بارندگي نسبت به سال گذشته

--

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان از كاهش 35 درصدي بارندگي نسبت به سال گذشته در استان خبر داد و اعلام كرد: با توجه به ميزان بارش در سطح استان وضعيت آب نگران كننده است و مردم بايد در مصرف آب دقت نظر بيشتري داشته باشند تا تابستان در پيش رو را به بهترين نحو پشت سر بگذاريم.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، "مهندس عزالدين" در جمع خبرنگاران به مناسبت فرارسيدن ايام الله دهه فجر و سالروز سي و چهارمين جشن پيروزي انقلاب اسلامي، افزود: با توجه به ميزان بارشها، سال آبي مناسبي نداشته ايم اما اميدواريم چند ماه باقيمانده به پيك مصرف، از نزولات جوي برخوردار شويم.
وي با اينكه پس از اجراي هدفمندي يارانه ها سه تا چهار درصد كاهش مصرف داشتيم، اظهار كرد: مردم به علت اينكه احساس كردند آب بها افزايش مي يابد كاهش مصرف داشتند اما وقتي قبوض توزيع شد شاهد افزايش قيمت نبودند بنابراين امسال 6 درصد رشد مصرفي نسبت به سال گذشته داشتيم.
مهندس عزالدين تاكيد كرد: اگر اوضاع با همين روند پيش رود فصل تابستان پنج تا 6 درصد رشد مصرف خواهيم داشت.
وي تصريح كرد: سال 90 با وجود رشد بازار سه درصد كاهش مصرف داشتيم اما امسال بار رشد بازار مصرف نيز بالا رفته است.
افتتاح 9 پروژه شركت آب و فاضلاب در دهه فجر
وي در ادامه به افتتاح 9 پروژه به مبلغ پنج ميليارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: ساختمان اداري اسدآباد، حفر و تجهيز چاه اسدآباد، عمليات آبرساني و شبكه هاي جمع آروي مسكن مهر اسدآباد، بهينه سازي مخازن شهر آجين، بهينه سازي چاه هاي شهر آجين، اصلاح شبكه هاي آب شهر آجين، مخازن شماره دو و چهار شهر آسدآباد و آبرساني به شهر تويسركان به بهره برداري خواهد رسيد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان همچنين بيان كرد: در حال حاضر شركت به 313 هزار و 290 خانوار در بخش آب و فاضلاب شهري خدمات ارائه مي دهد به طوريكه پوشش شبكه هاي شهري آب به صورت صد درصد است.
وي با بيان اينكه حجم مخازن 296 هزار و شبكه هاي توزيع آب در سطح استان دو هزار و 488 كيلومتر است، عنوان كرد: خطوط انتقال آب به مراكز شهري در حدود 414 كيلومتر و تعداد انشعابات آب موجود 347 هزار فقره است.
مهندس عزالدين افزود: براي تامين آب شهر همدان 242 حلقه آب به اضافه سد اكباتان و آبشينه را در اختيار داريم.
پوشش 62 درصدي جمعيت شهري از شبكه هاي فاضلاب
وي در ادامه به پوشش 62 درصدي جمعيت شهري از شبكه هاي فاضلاب خبر داد و تصريح كرد: در حال حاضر 211 هزار اشتراك فاضلاب در سطح استان وجود دارد كه طول جمع آروي فاضلاب يك هزار و 263 كيلومتر است.
وي با بيان اينكه طول خطوط انتقال فاضلاب به تصفيه خانه 49 و هفت دهم كيلومتر است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر پنج تصفيه خانه در مدار و دو تصفيه خانه آب اكباتان و شهيد بهشتي در مدار بهره برداري قرار دارند.
مهندس عزالدين در ادامه گفت: در 10 ماه گذشته 17 هزار فقره اشتراك آب و 13 هزار اشتراك فاضلاب واگذار شده است همچنين در اين مدت اصلاح و توسعه 75 كيلومتر از شبكه هاي آب و 35 كيلومتر از شبكه هاي فاضلاب را داشتيم.
وي عنوان كرد: همچنين در طول 10 ماه گذشته پنج كيلومتر خط انتقال آب و دو كيلومتر خط انتقال فاضلاب را داشتيم.
فرسودگي 35 درصدي شبكه هاي آب
وي در ادامه به فرسودگي 35 درصدي شبكه هاي آب اشاره و بيان كرد: امسال در حدود دو ميليارد و 900 ميليو تومان ميزان اعتبارات ما در بخش اصلاح و توسعه شبكه هاي آب بود كه 900 ميليون تومان آن تخصيص يافته است كه نيازمند افزايش اعتبارات در اين بخش هستيم.
وي افزود: به علت محدوديت منابع اعتباري خيلي خوب به اين بخش پرداخته نشده است به طوريكه بايد سالانه 250 كيلومتر از شبكه ها اصلاح شود اما اين كار تنها براي بيش از 50 تا 60 كيلومتر شبكه به علت محدوديت منابع اعتباري امكان پذير است.
هدرروي 27 درصدي آب در همدان
به گفته مهندس عزالدين ميزان پرت فعلي و هدروري آب به طور متوسط 27 درصد است.
وي در ادامه به پروژه تصفيه خانه همدان كه جزء پروژه هاي مهرماندگار قرار گرفته است، اشاره و اظهار كرد: در 10 ماه گذشته بخش مايع اين تصفيه خانه به بهره برداري رسيده است كه در صورت تامين و تزريق اعتبار مي توانستيم بخش لجن تصفيه خانه را نيز در خردادماه تكميل كنيم اما به علت نبودن اعتبارات با تاخير كامل مي شود.
تصفيه خانه همدان پيشرفت 45 درصدي دارد
مهندس عزالدين با بيان اينكه در مجموع بخش شبكه و تصفيه خانه 45 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، تصريح كرد: در حال حاضر براي تبديل شبكه هاي سنتي به مدرن 100 ميليارد تومان و براي تكميل تصفيه خانه 120 ميليارد تومان نياز است.
وي همچنين يادآور شد: در صورت تزريق منابع اعتباري تصفيه خانه هاي اسدآباد، تويسركان و رزن در موعد مقرر به بهره  برداري خواهد رسيد به طوريكه پروژه اسدآباد در مدار بهره برداري است اما رسما به افتتاح نرسيده و كارهاي تكميلي تويسركان و رزن نيز براي ورود به مدار بهره برداري انجام شده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه گفت: در بحث تصفيه خانه شبكه فاضلاب 30 درصد تخصيصات اعتباري صورت گرفته اما اين پروژه را با ايجاد ديون به بهره برداري رسانديم و هم اكنون 6 تا هفت ميليارد تومان به پروژه بدهكاريم.
وي درباره تامين آب نيروگاه از پساب فاضلاب همدان نيز بيان كرد: تفاهم نامه اي در سطح وزارت نيرو به انجام رسيد بدين صورت كه نيروگاه مبلغي را براي تكميل چرخه تصفيه خانه به آب و فاضلاب و ايجاد خطوط انتقال به آب منطقه اي تخصيص دهد كه متاسفانه در قسمت نيروگاه اين بحث پيگيري نشد اما اخيرا اختيار از آنها سلب و به استانداري منتقل شد به طوريكه 30 درصد پساب توليدي براي نيروگاه و مابقي براي بخش كشاورزي، صنعت و تغذيه مصنوعي در نظر گرفته شده است.
هم اكنون پساب فاضلاب همدان وارد دشتها مي شود
وي با بيان اينكه آب منطقه اي در حال مطالعه و اجراي طرحي براي انتقال خط لوله به نيروگاه است، عنوان كرد: در حال حاضر 400 ليتر پساب فاضلاب همدان به رودخانه و با يك هزار و 700 متر خط انتقال براي  تغذيه دشتها منتقل مي شود.
وي خاطرنشان كرد: تنها30 درصد فاضلاب داخل شهر در حال جمع آروي است و به تصفيه خانه هدايت مي شود و مابقي نيز با رفع 26 نقطه گلوگاهي جمع آوري خواهد شد.
تنها 33 درصد قبوض آب غيرحضوري پرداخت مي شود
مهندس عزالدين در ادامه درباره پرداخت غيرحضوري قبوض نيز گفت: در استان همدان تنها 33 درصد قبوض به صورت غيرحضوري پرداخت مي شود به طوريكه اين ميزان در مازنداران، تهران و اصفهان بالاي 85 درصد است.
به گفته عزالدين همه شركتهاي خدمات رسان از نقيصه عدم پرداخت قبوض به صورت غيرحضوري رنج مي برند چراكه با وجود سيستمهاي پيشرفته الكترونيكي در سطح شهر و ميزان فرهنگ مردم در استفاده از سامانه اين آمار درخور مردم نيست.
مطالبات 1 ميليارد و 700 ميليون توماني شركت از دستگاههاي دولتي
مهندس عزالدين عمده مطالبات شركت آب و فاضلاب را مربوط به دستگاه هاي دولتي به مبلغ يك ميليارد و 700 ميليون تومان دانست و گفت: دانشگاه بوعلي سينا در حدود 350 ميليون تومان به شركت بدهكار است.
وي در پايان عنوان كرد: 95 درصد پيمانكاران حاضر در پروژه هاي استان بومي هستند.
78 درصد مشتريان الگوي مصرف را رعايت مي كنند
معاون امور مشترکين شرکت آب و فاضلاب استان همدان نيز از رعايت 78 درصد مشتريان از الگوي مصرف خبر داد و گفت: مبلغ 72 درصد قبوض به طور ميانگين سه هزار و 700 تومان است.
"مهندس عبدالله‌زاده" با بيان اينكه 33 درصد مردم به صورت غيرحضوري قبوض خود را پرداخت مي كنند، افزود: 80 درصد مشتريان صورتحساب خود را از طريق دفاتر پيشخوان پرداخت مي كنند.

 

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x