شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
مديرعامل شرکت آبفا استان همدان در مصاحبه اختصاصي در هفته سلامت گفت:آب‌هاي همدان آزمون ميکروبي کامل را قبل از مصرف مي‌گذرانند

مديرعامل شرکت آبفا استان همدان در مصاحبه اختصاصي در هفته سلامت گفت:آب‌هاي همدان آزمون ميکروبي کامل را قبل از مصرف مي‌گذرانند

--

مديرعامل شرکت آبفا استان همدان در مصاحبه اختصاصي در هفته سلامت گفت:آب‌هاي همدان آزمون ميکروبي کامل را قبل از مصرف مي‌گذرانند.
به گزارش خبرگزاري فارس،کنترل کيفيت آب،مجموعه اقدام‌هاي مستمر و هدفمندي است که کيفيت آب را بر اساس نمونه‌برداري و مقدار عامل‌هاي فيزيکي،شيميايي و ميکروبي تعيين مي‌کند و سلامت مصرف کننده را در آشاميدن يا استعمال آن کنترل مي‌کند.
به تعبير ديگر کنترل کيفيت آب، آگاهي از روند تغييرات و ويژگي‌هاي فيزيکي، شيميايي و ميکروبي آب از منبع تأمين تا محل مصرف است.
دفتر کنترل کيفيت بر نحوه تصفيه آب‌هاي سطحي، آب استحصال شده از منابع زيرزميني و کنترل وضعيت بهداشتي آب شبکه توزيع نظارت دارد.
در حال حاضر آزمايشگاه مرکزي دفتر کنترل کيفيت همدان، داراي سه بخش آزمايشگاهي شامل، آزمايشگاه فيزيک و شيمي، آزمايشگاه ميکروبيولوژي و آزمايشگاه بيولوژي است.
در اين آزمايشگاه بر اساس استانداردهاي ملي و بين المللي و بر اساس جمعيت و وسعت هر شهر، آزمايشات کنترل کيفي آب در چارچوب دستورالعمل‌هاي تاييد شده از سوي شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور و سازمان‌هاي معتبر در زمينه بهداشت و کيفيت آب انجام مي‌شود.
بر همين اساس در هفته‌اي که به نام هفته سلامت نامگذاري شده است،گفت‌وگويي با مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان داشتيم تا از چند و چون کيفيت آب همدان اطلاعاتي‌ داشته باشيم.
مرتضي‌ عزالدين با اشاره به فعاليت‌هاي دفتر کنترل کيفيت و بهداشت آب و فاضلاب اظهار کرد: اخذ گواهينامه معتمد از سازمان حفاظت محيط زيست کشور به مدت 8 سال متوالي و پيگيري براي اخذ گواهينامه 17025 و OHSAS از فعاليت‌هاي اين دفتر به شمار مي‌رود.
وي تصريح کرد: با کنترل عملکرد تصفيه‌خانه‌هاي آب و انجام آزمون کلر باقيمانده، کدورت و دما از 20 نقطه شبکه توزيع و مخازن اصلي شهر نظارت کامل را بر کيفيت آب اعمال مي‌کنيم.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: در راستاي بررسي شکايات مردمي، رسيدگي به شکايات در خصوص کيفيت آب به طور متوسط دو تا سه مورد در روز انجام مي‌شود.
وي اضافه کرد: نمونه‌برداري و آزمون کامل بيولوژي (شامل نماتدها، سيانوفيسه، کلروفيسه، دياتومه،پروتوزوآ، روتيفر، کرستاسه و ساير ارگانيسم‌ها) از خروجي تصفيه‌خانه‌ها، شبکه، منابع و مخازن نيز براي سلامت آب انجام مي‌شود.
عزالدين با اشاره به انجام  آزمون ميکروبي کامل (احتمالي، تائيدي، مدفوعي، هتروتروف) نيز اضافه کرد: اندازه‌گيري آنيون‌ها، کاتيون‌ها و خواص ظاهري آب از خروجي تصفيه‌خانه‌ها، شبکه توزيع، مخازن و منابع آب شرب نيز  نمونه‌برداري شده و انجام آزمون فيزيکي و شيميايي نيز صورت مي‌گيرد.
وي از ارسال نمونه‌ها براي اندازه‌گيري فلزات سنگين، سموم، عناصر راديو اکتيو و آلاينده‌هاي کمياب، به آزمايشگاه‌هاي مرجع کشور خبر داد و افزود: همکاري با کميته تحقيقات و انجام پايش کيفي منابع و تهيه نقشه‌هاي کيفي آب شرب شهرهاي استان نيز در دستور کار قرار گرفت.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با اشاره به انجام کاليبراسيون دستگاه‌هاي موجود در  آزمايشگاه براي اطمينان از صحت و دقت دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: انجام آزمون نمونه‌هاي درخواستي توسط مشتريان، خريد دستگاه‌هاي آنلاين، شست و شوي شبکه‌ها، مخازن و چاه‌ها، خريد دستگاه‌هاي گندزداي مناسب و ورود اطلاعات کيفي در سامانه مديريت اطلاعات آزمايشگاهي (lims) نيز از ديگر فعاليت‌هاي اين دفتر است.
وي با تأکيد بر استانداردهاي مورد استفاده در بخش کنترل کيفيت آب نيز اظهار کرد: هر نوع آزموني اعم از ميکروبي، شيميايي، فيزيکي و بيولوژي بايد بر اساس دستورالعمل‌ها و استانداردهاي تأييد شده از سوي سازمان‌هاي ذيصلاح و طبق دستورالعمل‌هاي وسايل مورد استفاده در آزمايشگاه باشد.
عزالدين ابراز داشت: بر همين مبنا در بخش‌هاي مختلف آزمايشگاه دفتر کنترل کيفيت و بهداشت نيز از استانداردهاي ملي و بين المللي مطابق با پارامترهاي مورد آزمون استفاده مي‌شود.
وي يادآور شد: اين استانداردها از سوي شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور نيز تأييد شده و در ساير شرکت‌هاي آب و فاضلاب کشور نيز لازم‌الاجراست.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان به برخي از استانداردهاي مورد استفاده در اين آزمايشگاه اشاره کرد و بيان داشت: استاندارد يک هزار و 53 مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، در مورد ويژگي‌هاي فيزيکي و شيميايي آب آشاميدني در اين آزمايشگاه انجام مي‌شود.
وي اضافه کرد: در اين آزمايشگاه از استاندارد‌هاي يک هزار و 11 مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در مورد ويژگي‌هاي ميکروبي آب آشاميدني استفاده شده است.
عزالدين در پايان سخنانش اظهار کرد: از استانداردهاي برخي از حدود استاندارد تأييد شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست آمريکا ( EPA) و برخي از حدود استاندارد تأييد شده از سوي سازمان بهداشت جهاني( WHO) و کتاب مرجع بيولوژي (Fresh Water) در اين آزمايشگاه استفاده شده است.


captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x