شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
بازديد فرماندار همدان از تصفيه خانه آب شهيد بهشتي و سد اکباتان همدان

بازديد فرماندار همدان از تصفيه خانه آب شهيد بهشتي و سد اکباتان همدان

--

 

فرماندار همدان دربازديد از تصفيه خانه آب شهيد بهشتي و سد اکباتان همدان:

مهمترين راهبرد پيشگيري از بحران آب مصرف بهينه و صرفه جوئي است.

به گزارش روابط عمومي آب و فاضلاب استان همدان بدنبال کاهش نزولات آسماني و افت قابل توجه ذخيره  آب سد اکباتان ، فرماندار همدان به منظور بررسي وضعيت و اقدامات مقتضي از محل تصفيه خانه آب شهيد بهشتي و سد اکباتان بازديد کرد . 
در اين بازديد مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ضمن تشريح وضعيت موجود به اقدامات  انجام شده اشاره کرد و ضمن ارايه نظرات کارشناسي فرماندار همدان را در جريان پيش بيني هاي لازم جهت پيشگيري از بروز هر گونه وضعيت بحراني قرار داد.
فرماندار شهرستان همدان از زحمات و دغدغه هاي مجموعه مجريان آبفا همدان تشکر کرد و گفت : مديريت مجموعه آبفاي همدان جزو مديريت هاي ستادي و اجرايي مهمي است که بايد افق روبرو را در نظر داشته باشد که در اين مدت به واقع عملکرد خوبي از خود نشان داده است .
قهرماني مطلق با اشاره به کاهش نزولات آسماني از زمستان سال گذشته در شهر همدان يادآور شد : ابتداي تير ماه سال گذشته ميزان ذخيره آب سد اکباتان 30 ميليون متر مکعب بوده که اين ميزان هم اکنون به 11.5 ميليون متر مکعب رسيده است .
وي با بيان اينکه دو سوم آب شرب شهرهمدان از چاه ها و يک سوم آن از سد اکباتان تامين مي شود افزود : ورودي آب به سد اکباتان هم اکنون صفر و متوسط مصرف آب 1500متر مکعب در ثانيه است.
حسن قهرماني مطلق تصريح کرد : با وضعيت موجود در صورت مديريت مصرف بهينه آب ذخيره سد اکباتان تا شهريور ماه به حدود 5ميليون متر مکعب کاهش مي يابد که در صورت تداوم کاهش نزولات آسماني نگران کننده است.
وي سرانه آب مصرفي هر فرد در کشورهاي پرآب اروپايي را 120ليتر در روز اعلام کرد و گفت: ميانگين سرانه آب مصرفي در کشور ما 150ليتر و سرانه آب مصرفي شهروندان همداني 187ليتر در روز است.
قهرماني مطلق با اشاره به ضرورت صرفه جويي در مصرف آب خاطرنشان کرد : البته 75درصد شهروندان همداني الگوي صحيح مصرف آب را رعايت مي کنند و متاسفانه مشترکاني نيز با مصرف بي رويه آب اين الگو را رعايت نمي کنند.
وي از آغاز قطع آب مصرفي 1500 مشترک پر مصرف خبر داد و اظهار کرد : با وضعيت کمبود آب که تهديدي براي شهرستان بشمار مي آيد، مصرف بي رويه و غافلانه آب جايز نيست و بايد مانع از اين نوع مصرف شد .
اين مقام مسئول ادامه داد :‌ مصارف مراکز عمومي و ادارات بررسي و طي ليستي به فرمانداري ارائه تا تدبيري در اين باب اتخاذ شود.
فرماندار شهرستان همدان با اشاره به اينکه بايد در جهت بهينه سازي مصرف آب، فرهنگ سازي شود
افزود : هزينه تهيه وتوزيع هرمترمکعب آب شرب بالغ بر 6 هزار و پانصد ريال مي باشد در صورتي که آب بهاي مشترکين در هر متر مکعب يک هزار و 200 ريال مي باشد .

وي تاکيد کرد : به منظور پيشگيري از بحران آب همه مشترکان خانگي ،تجاري،توليدي،صنعتي ،اداري و خدماتي بايد در عزمي همگاني نسبت به کاهش مصرف آب اقدام کنند .
اين مقام مسئول ابراز داشت : در قالب نشستي از متوليان تکايا ، مساجد ، حسينيه ها ، مراکز آموزشي ، دانشگاهها دعوت شده و با تشريح احتمال بحران کم آبي در صورت عدم مصرف صحيح آب ،اطلاع رساني  لازم انجام و مصرف آن مديريت شود .
وي بر نقش رسانه هاي ديداري و شنيداري در ايجاد فرهنگ ماندگار مصرف صحيح تاکيد کرد و افزود : با ساخت برنامه ها و گزارش هاي مرتبط، مردم را از روش هاي مصرف بهينه آب آگاه کنيد .
فرماندار شهرستان همدان از برخورد با ادارات و مشترکين پر مصرف خبر داد و اذعان کرد : مشترکين پرمصرف نبايد در نقطه ي مقابل مصرف صرفه جويانه ساير مردم از آب شرب در دسترس سوء استفاده کنند .
وي خواستار ارائه ليست ادارات بهرمند از آب چاه شد و افزود : به فراخور نياز درفصل تابستان از آب چاه هاي حفر شده در شبکه استفاده خواهد شد .
قهرماني مطلق از افزايش 9 هزار مشترک آب در سال گذشته خبر داد و گفت‌ :‌ در شهريور امسال نيز به طور تقريبي  10هزار انشعاب جديد خواهيم داشت که  5 هزار و 500 مورد انشعاب مساکن مهرو مابقي مربوط به ساير مناطق است .
وي بيان کرد : اولويت اصلي کار شهرستان در بحث تامين آب ادامه و اتمام پروژه انتقال آب از سد تالوار است چون منابع موجود پاسخگوي نياز شهروندان نيست.
فرماندار شهرستان همدان ادامه داد : سال گذشته ميانگين بارش نزولات آسماني در شهرستان همدان 315 ميليمتر بوده که نسبت به آمار بلند مدت به طور ميانگين 37 درصد کاهش و نسبت به سال قبل34 درصد کاهش داشتيم .
وي با اشاره به کاهش بارش نزولات آسماني در فصل تابستان تا شهريور ماه گفت : مجموع بارش سال زراعي شهرستان همدان از اول مهر ماه سال گذشته تا کنون 167 ميلي متر بوده است .
رئيس ستاد بحران شهرستان همدان از مديريت جامع آب سد و چاههاي شهرستان جهت کنترل و پيش بيني مصرف آب در فصل تابستان گفت و افزود : سد اکباتان همدان در خرداد ماه سال جاري 12 ميليون متر مکعب ذخيره آب داشته است که با سهميه هاي تعريف شده در پايان تير ماه اين ميزان به نه و نه دهم ، مرداد هفت و هفت دهم و در شهريور ماه پنج و هشت دهم متر مکعب آب خواهيم داشت .
وي در پايان تصريح کرد : عمده نگراني کاهش آب در شهرستان از نبود بارش باران در پائيز است که با همياري ومصرف بهينه مردم  مي توان از اين بحران احتمالي پيشگيري کرد.
مرتضي عزالدين در حاشيه بازديد فرماندار همدان از دو تصفيه‌خانه بهشتي و اکباتان همدان با اشاره به اينکه ذخاير آبي پشت سد اکباتان 20 ميليون متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال قبل است، افزود: در حال حاضر 11.5 ميليون متر مکعب آب در پشت سد اکباتان وجود دارد که اميدواريم مردم با مصرف بهينه مانع از قطعي آب شوند.
وي با بيان اينکه افزايش دو درجه‌اي دماي هوا نيز به بي‌آبي استان دامن زده است، بيان داشت: با مواجه شدن با کمبود آب، قرار بر اين است که قبوض ادارات به شکل ماهانه صادر شود.
مديرعامل آب و فاضلاب همدان با بيان اينکه در راستاي صرفه‌جويي ادارات با 20 اداره چهره به چهره گفت‌وگو داشتيم، بيان داشت: يک هزار و 500 منزل مسکوني نيز که مصرف بالايي داشتند شناسايي شده‌اند که آب آنها قطع مي‌شود.

وي با بيان اينکه کنترل شبکه نيز انجام شده است، اظهار کرد: از ابتداي ارديبهشت ماه تاکنون 300 ليتر افت آب چاه داشتيم که با جابه‌جايي چاه‌ها تاکنون سعي کرديم بي‌آبي را جبران کنيم.
عزالدين با اشاره به اينکه 36 اداره چاه دارند، يادآور شد: اداراتي که چاه دارند بايد بار خود را از روي شبکه بردارند و از آب چاه استفاده کنند.
مديرعامل آب و فاضلاب همدان با بيان اينکه با هشدارهايي که داده شده مردم مصرف خود را کمتر کرده‌اند، اظهار کرد: اگر همچنان صرفه‌جويي را پيشه کنند، تابستان را به خوبي پشت سر خواهيم گذاشت.
وي در پايان با اشاره به کشت تابستانه و پائيزه نيز گفت: اميدواريم امسال با توجه به بي‌آبي کشت تابستانه و پائيزه نداشته باشيم.

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x