شنبه 06 مرداد 1403 00:00:00
همراهي مردم همدان در گذر از بحران آب فوق‌العاده است.

همراهي مردم همدان در گذر از بحران آب فوق‌العاده است.

--

همدان- فاطمه کاظمي- خبرنگار همشهري: به گفته بسياري از کارشناسان، همدان در يک سال گذشته از نظر حجم بارندگي‌ها، گرماي بي‌سابقه و وقوع خشکسالي يک وضعيت استثنايي را تجربه کرد. چنين شرايطي نياز به يک مديريت صحيح داشت تا مشکلات سال 87 که قطعي آب منازل تا 16 ساعت هم مي‌رسيد تکرار نشود. شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تمهيداتي که انديشيد اين بحران آب را به خوبي مديريت کرد. البته سهم ديگر ديگر دستگاه‌هاي اجرايي و همکاري مردم با مسئولان نيز در جاي خود محفوظ است. با مديرعامل آبفا به گفت و گو نشستيم و از وضعيت چندماهه اخير آب همدان پرسيديم. در ادامه گزارش ما را مي‌خوانيد:
قطعي آب نداشتيم
مديرعامل آبفاي استان همدان در گفت و گو با همشهري درباره وضعيت آب همدان در تابستاني که گذشت گفت: در سال‌هاي گذشته دشت بهار به عنوان يک منبع مهم آب‌رساني 1 متر افت سالانه داشت اما امسال افت آن به 3 متر رسيد. در اين منطقه 92 چاه موجود است که در حال بهره‌برداري از آن‌ها هستيم. در سال 87 که همدان سال سختي از نظر کم‌آبي پشت سر گذاشت 12 ميليون متر مکعب آب پشت سد اکباتان وجود داشت و سال 92 اين حجم به 7 ميليون متر مکعب رسيد.
مهندس «مرتضي عزالدين» در ادامه گفت: ما براي حل مشکل کم‌آبي تعداد 8 حلقه چاه حفاري و تجهيز و تعداد 20 حلقه چاه نيز از بخش خصوصي و کشاورزان اجاره کرديم اما با اين وجود 460 ليتر در ثانيه افت آب در چاه‌ها داشتيم و 480 ليتر در ثانيه به مجموعه تأمين آب اضافه کرديم.
وي افزود: اگر چنين اقداماتي انجام نمي‌شد و شبکه آب‌رساني از نظر فشاري کنترل نمي‌شد قطعا حجم آب پشت سد اکباتان تا مردادماه خشک مي‌شد اما علاوه بر اين‌که چنين اتفاقي نيفتاد ما توانستيم 4 ميليون متر مکعب آب را هم پشت سد نگه داريم و در حال حاضر 7/2 ميليون مترمکعب آب پشت سد نگه‌داشته شده است.
عزالدين گفت: ما به مردم همدان قول داده بوديم که قطعي آب نداشته باشيم و همين‌طور هم شد. شايد در مناطقي شکستگي لوله باعث قطعي چندساعته آب شد که چنين حوادثي ناگزير است اما علت اين قطعي‌ها قطعا کم‌آبي نبود. تنها مشکل مردم ما افت فشار آب بود که با صبوري تمام تحمل کردند.
بهره‌برداري از تصفيه‌خانه عباس‌آباد
مديرعامل آبفاي استان با اشاره به اين‌که شرکت آبفا همه اين اقدامات را با يک بودجه محدود انجام داده است گفت: علاوه بر چنين اقداماتي تصفيه‌خانه اضطراري آب عباس‌آباد که از سال 83 ساخته شده بود اما به دليل مشکلات فرايندي قابل بهره‌برداري نبود توسط شرکت آب و فاضلاب مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
عزالدين افزود: بارش‌هاي پاييزه‌اي که در اين دو ماه داشته‌ايم در حد متوسط اين 30 ساله اخير بوده و ما اميدوار هستيم بتوانيم اين شرايط را تا پايان سال حفظ کنيم و مشکلات سال‌هاي قبل براي مردم همدان تکرار نشود.
قدرداني از مردم و اصحاب رسانه
وي گفت: ما از طريق تريبون نمازجمعه و صدا و سيما مشکل کم‌آبي را با مردم در ميان گذاشتيم. از طرفي چند اکيپ با عنوان «مروجين مصرف آب» تجهيز کرديم تا در اين‌باره به مردم اطلاع‌رساني کنند. سامانه 122 نيز به صورت شبانه‌روزي فعال بود و چنين اقداماتي باعث شد 10 درصد کاهش مصرف آب از سوي مشترکان داشته باشيم.
عزالدين افزود: همراهي مردم با مسئولان براي گذر از بحران آب فوق‌العاده بود و ما بايد از اين مردم فهيم قدرداني کنيم. همشهريان ما مشکل بي‌آبي را درک مي‌کردند و حتي شاهد بوديم که مردم درختان باغچه‌هاي خود را آب نمي‌دادند تا در مصرف آب صرفه‌جويي شود. افزايش 17درصدي ورود گردشگران به همدان نيز مانع از خدمات‌رساني مناسب ما نشد و از اين نظر هم مشکل خاصي به وجود نيامد.
وي به همکاري اصحاب رسانه نيز اشاره کرد و گفت: با توجه به نشست‌هاي خبري که داشتيم اصحاب رسانه نيز همکاري‌هاي زيادي با ما داشتند. صدا و سيما در اطلاع‌رساني به ما کمک زيادي کرد و رسانه‌هاي مکتوب نيز در گزارشات خود موارد خيرخواهانه‌اي را عنوان کردند که ما تصميم داريم در مراسمي از آن‌ها تجليل به عمل آوريم.
آب همدان آلوده نيست
يکي از مسائلي که بارها در ميان مردم و رسانه‌ها مطرح شده بحث آلودگي آب همدان است. عزالدين درباره صحت چنين مسأله‌اي گفت: تمام آب‌هاي دنيا داراي املاح هستند اما ميزان فراواني اين املاح در مناطق مختلف متفاوت است و خيلي از اين املاح مانند سديم، پتاسيم و کلسيم مورد نياز بدن انسان است و بايد از آب گرفته شود.
وي در اين‌باره توضيح داد: عوامل مهمي که ما در آب‌رساني به مردم در نظر داريم شامل بهداشتي‌بودن آب، فشار مناسب و مطابق‌بودن با سليقه و ذائقه مردم است. آب همدان از نظر استانداردهاي لازم، از بهترين آب‌هاي کشور محسوب مي‌شود اما از آن‌جا که امسال براي کنترل خشکسالي مجبور شديم از آب چاه‌ها بيشتر از آب سد استفاده کرديم طعم آب به مزاق شهروندان خوش نيامد که به آن‌ها حق مي‌دهيم.
مديرعامل آبفاي استان درباره سلامت آب همدان به مردم اطمينان داد و تصريح کرد: شرکت آب و فاضلاب يک آزمايشگاه معتمد دارد و مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکي و اداره استاندارد نيز وضعيت سلامت آب را به صورت مستمر پيگيري مي‌کنند و خوشبختانه تا امروز گزارش منفي درباره سلامت آب نداشته‌ايم و از اين به بعد هم نخواهيم داشت.
اقداماتي براي جلوگيري از يخ‌زدگي کنتورهاي آب
عزالدين درباره اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان براي جلوگيري از يخ‌زدگي کنتورهاي آب گفت: با هماهنگي روابط عمومي شرکت قرار است همراه با قبوض آب بورشورهايي که حاوي توصيه‌هايي براي جلوگيري از يخ‌زدگي کنتور هستند و همچنين نحوه پرداخت الکترونيکي قبوض به در منازل فرستاده شود. بر اساس آمار در سال‌هاي قبل پرداخت الکترونيکي قبوض 30 درصد بوده که امسال به 80 درصد رسيده است.
وي افزود: سامانه 122 نيز به صورت شبانه‌روزي فعال است و اگر موردي از يخ‌زدگي کنتور گزارش شود به سرعت در محل حاضر مي‌شوند و مشکل را حل مي‌کنند. همه مکالمات ضبط مي‌شوند و با اختصاص کد رهگيري به اين مکالمات حل مشکل پيگيري خواهد شد.
مديرعامل آبفاي استان در پايان گفت: کماکان از مردم تقاضا داريم الگوي مصرف صحيح آب را رعايت کنند تا بتوانيم در سال آينده نيز خدمات شايسته‌اي را به مردم ارائه دهيم.

 

captcha
فیلتر های بیشتر
فیلتر های کمتر

بخش های خبری

مطالب اخیر

آرشیو

برچسب ها

مریانج جورقان شرک آب و فاضلاب استان همدان افزایش دما تاسوعا و عاشورا پایش کیفیت آب مصرف بهینه آب پیشرفت مجمع خیرین آبرسان تحقیقات شهرستان رزن آموزش دهیاران میز خدمت نماز جمعه هفته صرفه‌جویی هفته صرفه جویی آبرسانی روستاها پدر آبرسان شبکه آبرسانی بنیاد علوی چاه آب شرب روستا پایش سلامت آب تقدیر اصلاح شبکه فاضلاب کلنگ زنی
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x